Horská dráha jako v Alpách. Krušnohorský Semmering překonává prudké svahy i viadukty
Seriál Tajemství technických památek nám přiblíží Krušnohorský Semmering. Jedná se o železniční trať s velkým stoupáním, mosty a tunely vybudovanými už v 19. století.
Označení „Krušnohorský Semmering“ se používá pro horský úsek železniční tratě číslo 142 z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu. Mezi Nejdkem, Novými Hamry a Perninkem totiž vlak musí překonat prudké svahy a ostré oblouky, podobně jako na proslulé rakouské horské dráze Semmeringbahn.
„První základy trati jsou z roku 1881, ale tehdy vedla z Chodova do Nové Role a Nejdku. Větev z Karlových Varů se připojila až o pár let později. Celá dokončená trať až na hranice byla v roce 1899, což je o 18 let později,“ říká vlakvedoucí Jan Čech.
Podle něj patří trať s celkovou délkou 47 kilometrů k těm náročnějším. „Je to horská trať s mnoha oblouky. Má poměrně dlouhé a táhlé stoupání, které místy dosahuje až přes 30 promile. V dobách, kdy tady jezdily parní a dieselové lokomotivy, docházelo k jejich přehřívání. V mnoha případech se stalo, že vlak nedojel,“ dodává Čech.
Nejvyšší bod na trati se nachází v nadmořské výšce 915 metrů u stanice Pernink, kde je zároveň největší dvacetimetrový kamenný viadukt se šesti oblouky. Z Karlových Varů do saského Johanngeorgenstadtu vlak s maximální rychlostí 60 kilometrů v hodině dojede zhruba za 75 minut.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.





