Krušnohorský Semmering. Malebná cesta z Karlových Varů do Saska po horské železnici

18. srpen 2023

Semmering je první horská železnice světa. V 50. letech 19. století otevřela cestu z Vídně na jih rakouského mocnářství do Terstu. Dráha se line údolími v mnoha obloucích po mostech a tunely po úbočích Alp.

Jméno legendární dráhy se stalo symbolem pro atraktivní horské železnice v celém mocnářství. Jedna z nich začíná v Karlových Varech a překonává Krušné hory. 

V Karlovarském kraji se můžete projet po Krušnohorském Semmeringu, druhé nejvýše položené dráze v České republice. Vlaky na tuto trať vyjíždějí z Karlových Varů a do poslední české stanice Potůčky měří 46 kilometrů. Jen pár desítek metrů za stanicí se nachází česko-saská hranice a řada vlaků zajíždí až do sousedního Johanngeorgenstadtu.

Semmering

Je téměř 42 dlouhá rakouská železniční trať, která vede z Gloggnitz přes Semmering do města Mürzzuschlag. Byla první evropskou horskou železnicí s normálním rozchodem. Je považována za první skutečnou horskou železnici na světě. Jde u jednu z nejvíce vytížených horských tratí v zemi.

Často se jedná o pojmenování pro technicky náročnou trať se stoupáním, tunely a viadukty. Ten jediný pravý se nachází v Rakousku. Je natolik unikátní, že byl zapsán do seznamu světového dědictví UNESCO.

Z Karlových Varů vlak zpočátku stoupá v údolí řeky Rolavy do Nejdku. Za ním začíná nejnáročnější a nejzajímavější úsek železnice. Na 17 kilometrech mezi Nejdkem a Perninkem překoná vlak převýšení více než 350 metrů.

V Nových Hamrech vlak udělá „čelem vzad“ a obloukem o poloměru pouhých 180 metrů se otočí do opačného směru a pokračuje po opačné straně údolí dál do hor. Údolí tam překoná po několika mostech, před kterými se nachází Novohamerský tunel s délkou 252 metrů.

Krušnohorský Semmering

Železniční trať Karlovy Vary dolní nádraží – Johanngeorgenstadt je železniční trať dlouhá 47,2 kilometrů v Krušných horách. Na trati leží 17 železničních stanic a zastávek. Trať byla budována v několika etapách. Maximální stoupání trati je 30 promile (v úseku Pernink–Potůčky). Pro povahu trati se jí přezdívá Krušnohorský Semmering. Nejvyšší bod trati se nachází v nadmořské výšce 915 m mezi zastávkou Nejdek-Oldřichov a stanicí Pernink, která je s nadmořskou výškou 902 metrů druhou nejvýše položenou železniční stanicí v Česku.

Na celé dráze se nacházejí dohromady tři tunely o celkové délce přes půl kilometru a množství propustků, mostů a viaduktů. Ten největší se šesti oblouky a výškou 20 metrů se nachází u Perninku.

Pernink je také nejvýše položenou stanicí na trati. Nachází se v nadmořské výšce 902 metrů, jen kousek od nejvyššího bodu železnice s výškou 915 metrů. Dnes je to také nejvýše položená stanice a železnice obsluhovaná spoji Českých drah. V poslední části tratě do Potůčků se pak nachází nejstrmější úsek se sklonem až 30 promile.  

Krušnohorský semmering není jediná zajímavá dráha na Karlovarsku

Na výlet vlakem se lze vydat i po lokálce do Merklína, odkud lze podniknout túru na 1 028 metrů vysokou horu Plešivec, nebo do Lokte s kouzelným historickým centrem a známým hradem.

Atraktivní je také cesta po hlavní železniční trati Karlovy Vary – Chomutov, především úsekem v romantickém údolí Ohře mezi Ostrovem a Kláštercem nad Ohří. Železnici otevřela v roce 1873 soukromá společnost Buštěhradské dráhy, která se zaměřovala především na dopravu uhlí.

Tato trať byla jednou z posledních u nás, kde se až do roku 2006 jezdilo vlevo, podobně jako ve Velké Británii nebo za časů první Československé republiky.

autor: Radim Jehlík | zdroj: České dráhy
Spustit audio