Regionální soutěž Sokolovska propaguje jedinečné místní produkty, od koláčků po vozembouchy

27. březen 2018 10:05
Zprávy

Regionální značky, které propagují místní výrobky, jsou už dnes běžné na celém území České republiky. Stejně tak je tomu i v Karlovarském kraji. Mikroregion Sokolov-východ už pět let uděluje certifikáty se značkou Original Product of Sokolovsko. Objevování talentů v regionu se daří i díky soutěži Tradiční český výrobek.

„Betlém je z jednoho špalku. Jednotlivé figurky jsou mezi sebou propojené očkama od řetízku. Je tam šest postav: Marie s dítětem, Josef, pak jsou kolem tři mudrcové, pastýř a ještě jsou tam oslík a kravička,“ popsal Daniel Krejčí, který jedinečný dřevěný betlém vyrobil pro statek v Královském Poříčí. Jeho řezbářské dílo pak získalo 3. místo v soutěži Tradiční český výrobek.

„Do té soutěže se může přihlásit každý z podporovaného území, což je okres Sokolov a pak vlastně obce Jenišov, Mírová a Hory,“ řekla koordinátorka regionální značky Dagmar Hůrkové. „Výrobce nejčastěji nominuje do soutěže rodina nebo někdo z okolí. Vítěz musí získat nejvíc bodů ve veřejném hlasování na internetových stránkách soutěže,“ doplňuje Hůrková.

„V průběhu toho hlasování se vždycky v regionu zvedne zájem, takže se dostanou do povědomí všichni ti, co se přihlásili nebo byli nominováni a to je vlastně smysl celé akce,“ potvrdila Hůrková.

Právě díky soutěži Tradiční český výrobek můžou koordinátoři regionální značky objevit výrobce, který by certifikát mohl získat.

„Regionální značka Original Product of Sokolovsko reprezentuje výrobky, které musí splnit a garantují výrobu, postupy šetrné k životnímu prostředí a nějakou jedinečnost. A to se boduje a hodnotí to certifikační komise,“ vysvětluje Dagmar Hůrková.

Hlavními podmínkami pro získání certifikátu je podnikatelská činnost a návaznost výrobku na místní historii

„Buď se tady najde nějaká tradice, protože ten podnikatel již dlouho podniká, nebo se prokáže návaznost třeba na nějaké řemeslo z historických pramenů. A zároveň se bodově hodnotí využívání místních surovin,“ popisuje koordinátorka regionální značky.

Například Daniel Krejčí získal certifikát regionální značky pro svůj autorský výrobek Žerlice. „To slovo vzniklo spojením dvou slov: je to žertovná lžíce. Je to spíš dekorační předmět než užitkový. Každá ta lžíce má nějaký podtext,“ řekl Krejčí.  

Udělení regionální značky pro něj neznamená jen snadnější propagaci. „Jsem patriot, takže pro mě je to samozřejmě čest,“ dodává Daniel Krečí.

Certifikované výrobky zájemci snadno rozeznají. „Buď si tam výrobce vytiskne visačku, nebo nalepí malinkou samolepku. A samo o sobě už to označení znamená, že ten výrobek někdo prověřoval a splňuje nějaká kritéria,“ potvrzuje Dagmar Hůrková.

Jedinečné výrobky z regionu můžou zájemci do soutěže přihlašovat až do konce dubna.

autor: Ivana Sedláčková
Spustit audio