Železniční viadukt v Chebu za války okusil ničivé nálety, přesto hrdě slouží dál

Historii železničního viaduktu v Chebu přiblížil kurátor Muzea Cheb Martin Plevný. Natáčel Josef Šorfa
Železniční most v Chebu, starý 160 let, patří mezi deset největších kamenných mostů v Česku. Dosahuje výšky až 25 metrů a délky téměř 380 metrů. Spojuje Cheb s Františkovými Lázněmi, Aší, Karlovými Vary a Plzní a dodnes zůstává důležitou spojnicí železniční dopravy mezi Českem a Německem.
Historický obloukový viadukt přes řeku Ohři v Chebu byl postaven v roce 1865 podle návrhu německého architekta Heinricha von Hügela. Ve stejném roce byl zahájen také provoz Saské dráhy, která most využívala, po dříve otevřené dráze vedoucí z bavorského Waldsassenu. O několik let později byla do chebského nádraží přivedena dráha z Karlových Varů, následována dráhou z Plzně.
Poškození během druhé světové války
V průběhu historie prošel železniční most několika náročnými obdobími. Na konci druhé světové války byl dvakrát těžce poškozen během spojeneckých náletů a chebské nádraží bylo dokonce zcela zničeno. Po opravách, které trvaly až do roku 1951, byl most opět uveden do provozu, na rozdíl od nádraží, které zaniklo a muselo být nahrazeno novým.
Dnes je chebský viadukt významnou technickou památkou a oblíbeným místem pro železniční akce. V roce 2011, kdy Cheb slavil 950 let od první písemné zmínky, se na něm konala přehlídka historických parních lokomotiv. Letos se chystají zvláštní jízdy motorovými vozy, tzv. Hurvínky, po trati mezi nádražími v Chebu, Františkových Lázních a Tršnici.
Související
-
Lanová dráha Diana slouží už 111 let, byla nejdelší v Rakousko-Uhersku
Lanová dráha Diana, otevřená v roce 1912, dopravuje návštěvníky na Výšinu přátelství. Postavili ji nožíř Wenzel Drumm s Augustem Stöhrem, aby na vyhlídku usnadnili přístup.
-
Kraslická jatka odhalují vymoženosti tehdejších zařízení
Seriál Tajemství technických památek nás zavede do Kraslic. V areálu bývalých jatek se dodnes dochovala část původního zařízení, například mechanicky funkční výrobník ledu.
-
Poslední brána v Chebu měla kdysi padací most
Součástí barokního chebského opevnění bývala i Písečná brána pod chebským hradem. Zůstala jedinou, která se nejen zachovala, ale dokonce slouží až dodnes.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.