Promítači v ohrožení. V budoucnosti třeba stovky sálů může obsluhovat pouze jeden
Tradiční promítač prošel výraznými změnami. Zatímco dříve byl nezbytný pro obsluhu filmového projektoru a manuální spuštění každého filmu, dnes jeho práce v multiplexech spočívá spíše v kontrole a správném nastavení digitálních systémů.
Promítač si musí každý film pustit sám pro sebe v prázdném sále. Nejde jen o přehrání filmu – musí zkontrolovat správné zařazení reklam, upoutávek a trailerů, rozsvěcování a zhasínání světel v sále nebo správné nastavení zvuku.
Promítač také zajišťuje, že je vše naprogramováno v souladu s plánem – od řazení reklam po uzavření sálu či zvyšování hlasitosti během důležitých momentů filmu. Tato kontrola je nezbytná, protože i drobná chyba by mohla negativně ovlivnit divácký zážitek. Přestože technologie výrazně zjednodušily jeho práci, stále je zapotřebí lidský dohled nad celkovým chodem projekcí.
Promítači však mají obavy o svou budoucnost. Digitální technologie postupují tak rychle, že brzy bude stačit jediný promítač pro obsluhu všech kinosálů v celé republice. Přestože se profese mění, strach z automatizace je reálný, a to i v tak tradičním oboru, jako je promítání filmů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka