Lávka na Švédský vrch v Chebu má za sebou zátěžové zkoušky

Nová lávka přes vlakové nádraží v Chebu za 250 milionů korun obstála při zátěžové zkoušce. Stavbaři na ni umístili 80 kontejnerů s vodou o celkové váze 84 tun.

Jejímu dokončení, které je naplánované na začátek září, tedy už nic nebrání. Se svými 400 metry bude druhým nejdelším mostem pro pěší v České republice.

Lávka podstoupila hned dvě zátěžové zkoušky

První byla stacionární, kdy na její mostovku stavbaři pomocí dvou paletových vozíků rozmístili kontejnery s vodou. Nádrže před umístěním nejprve zvážili, každá musela vážit přesně 1050 kilogramů. Firma uvažovala také o automobilech či kamionech, ale nebyly k tomu přizpůsobené příjezdové cesty. Druhá zkouška byla dynamická, kdy se pomocí čidel měřilo kmitání nosné konstrukce.

„Výsledky zkoušky jak statické, tak dynamické, které byly provedeny v posledních třech dnech, dopadly výborně, podle předpokladů projektu. Hodnoty budou pochopitelně známy až po vypracování protokolů a zpráv, ale informace z prvotního měření zní velmi pozitivně," řekl stavbyvedoucí Roman Kratochvíl.

Přemostění je v mnoha ohledech výjimečné

Lávka se po otevření stane podle vedení města druhým nejdelším mostem pro pěší a cyklisty v České republice. Další její jedinečnost spočívá v tom, že překlenuje 43 vlakových kolejí, což je také ojedinělé. Právě prostor vlakového nádraží práci stavařům stěžoval.

„Na průběhu prací bylo asi nejsložitější zajišťování bezpečnosti. Nacházíme se v prostoru vlakového nádraží se soustavou trakčního vedení 25 kilovolt (kV) a museli jsme pracovat v závislosti na dopravních podmínkách. Bylo využíváno nočních časů, kdy jízdy vlaků jsou minimální. Zajišťování výluk čtyři měsíce předem bylo také dost náročné," dodal Kratochvíl.

Stavbu od počátku provázely komplikace

Lávka tak po šesti letech spojí centrum města s jeho periferiemi Maškov a Švédský vrch. Stavbu ale od počátku provázely komplikace. Lávka se dokončí se značným zpožděním a bude také stát výrazně více, než byl původní odhad. Celková cena včetně výluk, nákladů na projektové práce nebo stavební dozor dosáhla 250 milionů korun.

Původní vysoutěžená cena ale byla 119 milionů s DPH a původní termín dokončení byl v polovině roku 2022. Město na ni získalo dotaci 90 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Původním zhotovitelem stavby byla na základě výběrového řízení společnost Raeder & Falge z Lovosic. Firma ale loni skončila v insolvenci a později v úpadku. Stavbu tak musel dokončit jiný zhotovitel.

autoři: Andrea Strohmaierová , Radim Jehlík | zdroj: ČTK
Spustit audio