Do třetice všeho dobrého
Slovo třetice se v češtině vyskytuje velmi často v obratu "do třetice všeho dobrého, případně i zlého". Co to ta třetice vlastně je? A proč se neříká trojice?
Slova trojice a třetice jsou synonyma, pokud jde právě o ten význam trojice, ovšem s tím rozdílem, že třetice se v tom významu užívá daleko méně a opravdu nebylo snadné najít živý a reálný příklad, nicméně podařilo se: "přistoupím ke třetici mužů v oblecích, ani jednoho neznám". Ale naprostá většina uživatelů češtiny by tu použila právě slovo trojice. Je to tedy užití ve významu soubor, skupina tří osob, věcí atd. Třetice a trojice tedy mohou znamenat totéž, ale vlastně si v tomto významu prakticky nekonkurují, trojice tu naprosto jasně dominuje.
Do trojice všeho dobrého?
Pro uživatele jazyka je vlastně výhodné, když v jednom významu se užívá jeden výraz, ve druhém významu druhý. Prostě se to neplete, okamžitě pochopíte, že teď je řeč o trojici a teď je řeč o jiném případě. Pokud jde konkrétně o spojení do třetice, jde tu vlastně o význam "potřetí, třikrát, ve třetím případě". Zdaleka nemusí jít jen o ten ustálený případ se vším dobrým. Celkem živě se používá i pro leccos jiného - "Příliš pracuješ: za náměstka Abrta, pak za mě – nejsem ještě zapracován – a do třetice za sebe . . . jaks býval svěží, kdyžs ještě konal jen tuto svoji třetinu! (V.Páral, Milenci a vrazi).
Ukazuje se jako výhodné držet v jednom významu trojici a ve druhém třetici a neplést obojí dohromady. Ještě jeden půvabný příklad z Myší Natálie Mooshabrové: „No co stojíš a koukáš,“ řekl Wezr. „No co stojíš a koukáš,“ řekl podruhé. „No tak co,“ zvolal do třetice.
Všimněte si, že se tu nedá užít do dvojice. Neřekli bychom asi „No co stojíš a koukáš,“ řekl Wezr. „No co stojíš a koukáš,“ řekl do dvojice...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.