Z Karlových Varů letadlem do Bulharska. I to je jeden z plánů karlovarského letiště

Letiště Karlovy Vary
Letiště Karlovy Vary

Nové linky do Petrohradu nebo Bulharska chce otevřít karlovarské letiště. Je to jeden z plánů, jak snížit finanční ztráty, které vznikly po ukončení letů Českých aerolinií. Vyjednávání o nových linkách ale komplikují současné parametry přistávací a vzletové dráhy.

Vedení letiště chce zvýšit také počet pravidelných linek do Moskvy, které zajišťuje ruská nízkonákladová letecká společnost Pobeda. Ta je podle jednatele letiště Jiřího Pose v současné době jediným a strategickým partnerem letiště: „Jsou to historicky jediná teritoria, kde fungovaly linky do Karlových Varů. Přál bych si, aby nám příští rok přibyly kapacity z Taškentu, linky na Ukrajinu a alespoň jedna dovolenková linka do Burgasu.“ Zároveň letiště jedná o otevření nových linek, například do Petrohradu nebo Samary.

Vzletová a přistávací dráha karlovarského letiště je široká jen 30 metrů, což brání větší spolupráci s některými dopravci v rámci bezpečnosti. Letiště má připravenou aktualizovanou studii rozšíření a prodloužení dráhy, která nabízí tři varianty. První počítá s rozšířením dráhy na 45 metrů, další dvě i s jejím prodloužením o 240 a 360 metrů.

Vláda schválila plán restrukturalizace, pomůže také Karlovarskému kraji

Těžba hnědého uhlí, povrchový lom

Vláda schválila 16 nových programů, které pomůžou třem uhelným regionů v republice - Karlovarskému, Ústeckému a Moravskoslezskému kraji. Plán zahrnuje přehled všech klíčových oblastí, ve kterých potřebují tyto regiony pomoc od státu.

Kraj teď musí vybrat tu, na které se bude dál pracovat, řekl náměstek hejtmanky pro dopravu Martin Hurajčík: „Já pevně doufám, že vedení kraje přes prázdniny projedná jakou cestou se vydat a na začátku září, nebo ještě dříve začneme pracovat na vybrané variantě.“

Náklady na rozšíření dráhy se pohybují ve stovkách milionů korun, nejlevnější okolo půl miliardy, nejdražší vychází na zhruba tři čtvrtě miliardy korun. S financováním by mohl kraji pomoct program RESTART, který je určený regionům postižených těžbou.

Letiště skončilo loni ve ztrátě   

V loňském roce odbavilo karlovarské letiště 45 tisíc cestujících, to je dvojnásobek oproti roku předchozímu, přesto skončilo v celkové ztrátě 9,1 milionů korun. V letošním roce počítá s tím, že bude ztráta vyšší, zhruba 16 milionů korun.

„Letiště loni hospodařilo s provozní ztrátou, která vypovídá o hospodaření letiště, ve výši čtyři miliony korun. Letos se nám to propadne na šest milionů. Ale chtěli bychom se v horizontu tří let dostat na vyrovnané provozní hospodaření,“ dodal Pos. Celkovou ztrátu ještě zvyšují odpisy i nájemné Karlovarskému kraji. Letiště se ho snaží snížit investicemi, které se následně od nájemného odpočítají.

Na ztrátě, která byla loni horší, než byl plán, se podílel hlavně propad výnosů způsobených ukončením letů Českých aerolinií (ČSA), ale i nižšími příjmy z Duty Free obchodů. Ačkoli letišti vzrostl počet cestujících, jde o méně movité klienty, kteří utrácejí méně.

Spustit audio
autoři: Monika Červená, Naďa Krásná|zdroje: Český rozhlas Karlovy Vary, ČTK

Související