Štěpán Javůrek: Stále se setkáváme s tím, že někteří lidé považují Krušné hory za zničené

5. říjen 2023

O propagaci a rozvoj cestovního ruchu v Krušných horách se nově stará Destinační agentura Krušnohoří. Jejím ředitelem se stal Štěpán Javůrek – spisovatel, autor příběhů a velký patriot této části Karlovarského kraje

Co nabízí a bude nabízet destinační agentura Krušnohoří prozradil člověk velmi povolaný. Jednak zná tento kout České republiky jako své boty, a navíc je taky ředitelem zmíněné agentury. Štěpán Javůrek byl naším hostem. Vyzpovídal ho moderátor a vedoucí programu Českého rozhlasu Karlovy Vary Radim Jehlík.

Je nějaké místo v tomhle pohoří, kde jste ještě nebyl?
Jejich spousta. Já mám opačný problém, že s každým dalším místem, které objevím nebo s dalším příběhem, zjistím že najdu dalších pět, o kterých nic nevím. Mám pocit, že čím déle se v těch horách pohybuji, tím míň toho nich vím.

Které je to nejnavštěvovanější místo Krušných hor? Je to očekávaný Klínovec?
Ano, je to ta lokalita Klínovec, Boží Dar a Loučná pod Klínovcem.

A co je naopak takové nejvíc opomíjené místo, kam tolik turistů nezavítá, ale pozornost si zaslouží?
Myslím si, že takových míst je více, protože jeden z těch základních problémů vůbec, jako turismu v Krušných horách, je právě to nedostatečné rozmístění turistů. Ta koncentrace na pár vybraných míst. Nicméně je potřeba říct, že jsou tady i lokality, které by asi měly zůstat zachovány ještě současné podobě a není úplně cílem je nějakým způsobem významně propagovat.

Proč vlastně vznikla destinační agentura Krušnohoří, co bylo tím impulzem?
Myslím, že to je otázka spíš na toho, kdo tu agenturu založil. Ze svého pohledu bych řekl to, že turistický ruch umí být dobrý sluha, ale zlý pán. To znamená, že turistický ruch určitě pro to území může být významným přínosem, ale může taky v určitých lokalitách a v určitých momentech páchat škody. Poslání je právě v tom, abychom koordinovali aktivity v cestovním ruchu tak, aby to pro území bylo spíše přínosem, než aby přinášel turistický ruch nějaké negativní jevy.

Co konkrétní cíle a vaše náplň?
Samozřejmě je to zlepšování image regionu jako takového. Ty dva základní cíle jsou právě v tom, aby ti stávající turisté, kteří už tady jsou, dostali lepší služby a lepší turistickou navigaci, abychom byli schopni je potom lépe rozmístit a udržet. Krušné hory mají stále ten statut turistické destinace, kam se jezdí na jeden, maximálně dva dny. A zátěž je velká, ale přitom ten ekonomický profit pro ten region není takový.

Čím se můžete pochlubit? Co máte už za sebou?
To, čím se můžeme v uvozovkách pochlubit, je to, že už jsme spustili do zkušební verze nový turistický portál www.krusnehory.cz, který by měl být velmi užitečný pro turisty. Máme za sebou úspěšné získání peněz z nejrůznějších sektorů, ať už je to veřejný nebo soukromý, pro rozvoj turistické infrastruktury, protože tomu se chceme hodně věnovat. Máme za sebou pár poměrně velkých akcí a máme za sebou taky úspěšnou kandidaturu na Eurorando 2026, což je vlastně celoevropský sraz turistických svazů, který by měl do Krušných hor přinést mediální pozornost a poměrně významný objem peněz.

Kde sídlíte? Kde vás najdeme?
Pobočky máme dvě. Máme pobočku na Božím Daru a máme pobočku v Krupce, tak abychom prostě pohodlně obhospodařili celé to území. Samozřejmě spadáme pod oba dva kraje - pod Ústecký i pod Karlovarský. Ale musím přiznat, že já i kolegové daleko víc času trávíme v terénu než v kanceláři na židli.

Jaké návštěvnosti dosahují Kušné hory?
Tak já bych obecně řekl, že ta čísla v Karlovarském i v Ústeckém kraji, která momentálně vychází, jsou dobrá. To znamená a zase se vracím k tomu, že tím primárním cílem asi není přitáhnout sem výrazně větší počet turistů, ale mnohem lépe se postarat o ty stávajíc a udržet je tady delší dobu. Nabídnout jim víc turistických cílů. Ta čísla, která teď vychází, ukazují, že turistů je třeba v Karlovarském kraji víc, než tady bylo v tom posledním roce před covidem, který byl rekordní. Z hlediska návštěvnosti je to asi všechno v pořádku.

Jsou podle vás Krušné hory ještě pořád takovým „otloukánkem“ mezi českými pohoří, nebo už mají podobnou pozici jako Šumava nebo Jizerské hory?
Neřekl bych, že jsou otloukánkem, ale určitě nemají stejnou pozici jako ta pohoří, která jste jmenoval. Ať už z hlediska veřejné podpory, nebo i z hlediska image. U lidí, kteří tady nežijí, se ještě stále setkáváme s tím, že někteří mají představu, že Krušné hory jsou zničené kyselým deštěm. S tím se snažíme pořád bojovat.

Co Krušným horám chybí?
Třeba z hlediska toho turistického ruchu chybí infrastruktura. Určitě jim chybí více péče a více podpory zaměřené na místní obyvatele. Já mám pocit, že občas se bavíme hlavně o turismu, ale zapomínáme na to, že to klíčový jsou ti místní obyvatelé, kteří v těch horách žijí.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.