Pilot letounu Hurricane loni na leteckém dni v Chebu dle ústavu nezvládl manévr
Za loňskou nehodu historického stíhacího letounu Hawker Hurricane na leteckém dni v Chebu stojí nezvládnutý manévr 58letého pilota, který po nárazu do země zemřel.
K provedení manévru neměl pilot podle vyšetřovatelů dostatečnou letovou výšku. Vyplývá to ze závěrečné zprávy zveřejněné na webu Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Letadlo dopadlo mimo areál letiště poblíž rodinných domů. Při nehodě se lehce zranila jedna žena.
Čtěte také
„Příčinou letecké nehody byl pokus pilota o vertikální manévr k rychlé změně letu do protisměru ostrou a strmou sestupnou zatáčkou na malém prostoru, při které došlo k přetažení a vzniku autorotačního pohybu letounu. Ve strmé poloze letoun neměl dostatečnou výšku k vybrání, o které se pilot pokusil. Důsledkem byl náraz letounu do země,“ stojí v dokumentu.
Jeden z pilotů při vyšetřování uvedl, že letounu chybělo k provedení kritického manévru 150 metrů i více. „Tato kategorie letadel pro vybrání pádu či přetažení potřebuje velkou výšku, nebylo již jak tuto situaci zachránit. Subjektivně se mi zdálo, že let probíhal nezvykle pomalu a na menším režimu motoru,“ uvedl pilot.
K pádu letadla pravděpodobně přispělo i řešení problému se zapnutím bezpečnostních pásů, řešení stavu podvozku během letu či změna sestavy předváděných obratů. Ve zprávě stojí, že letoun byl způsobilý k letu a řádně udržován. Vyšetřovatelé nezjistili žádné důkazy o závadě nebo poruše, které mohly přispět ke vzniku letecké nehody. Nelze podle nich potvrdit, že byl pilot v okamžiku letecké nehody připoután bezpečnostními pásy.
Pilot měl pro vykonávaný let platnou kvalifikaci a byl zdravotně způsobilý. Před pádem byl při vědomí. Na akrobatické vystoupení s letounem Hurricane na leteckých akcích měl oprávnění. Za účelem získat toto oprávnění nalétal 16.100 hodin. Na historickém stroji kromě kritického letu uskutečnil za dva roky 21 letů. Létal také s dopravními letadly.
Letadlo Hawker Hurricane Mk.IV. byl poslední stroj tohoto typu na světě schopný létat. Za druhé světové války létal pro britskou Royal Air Force (RAF) a mezi jeho piloty byli i českoslovenští vojáci. Vzácný stroj v roce 2021 přivezl jeho majitel a podnikatel Ivo Lukačovič na letiště v Točné u Prahy, které také vlastní. Lukačovič loni uvedl, že by se měly trosky využít při stavbě nového letounu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Sněmovna má jednat o Fialově psychickém zdraví, navrhl Babiš. Ministři na protest odešli ze sálu
-
Feriho kauza před soudem ve Štrasburku? Čtveřice žen podala stížnost proti odložení svých případů
-
Čím odpornější Hugh Grant, tím líp! Horor Heretik klepe na nebeskou bránu
-
Spravedlivý mír, nebo ‚russkij mir‘. Jak skončí válka na Ukrajině?