Karlovarský umělec František Tumpach spojil dva světy. Kombinuje počítačovou grafiku s malbou špachtlí

25. leden 2021

Reflexy a průhledy II, tak se jmenuje obraz, který věnoval malíř, grafik a pedagog František Tumpach do aukce ve prospěch stavby jezdecké sochy Karla IV. v Karlových Varech.

Jako malíř používá František Tumpach, karlovarský malíř, grafik a pedagog z Karlových Varů, často jako pracovní nástroj místo štětců špachtle. „Jednak je to stará technika, která se používala především při olejomalbě. Ale mě jde o zkušenost, kterou jsem získal při nanášení a mísení olejové barvy. Můj poznatek je v tom, že štětec, který samozřejmě také používám, vede malíře k napodobování skutečnosti. Práce se špachtlí ho navádí k samotné podstatě zacházení s barvou. Tím tahem se ukončí v určitém místě a pokračuje se novým nánosem barvy a roztíráním barvy. To barvu zachovává v její původní kvalitě,“ upozornil na specifika práce se špachtlí František Tumpach.      

Špachtlí je kupodivu možné vytvářet i docela jemné detaily. „Existují i velmi úzké profily. Ale musím se přiznat, že používám obyčejné řemeslnické špachtle, což je možná překvapení,“ prozradil malíř. Od roku 1995 na Střední odborné škole pedagogické, gymnáziu a vyšší odborné škole v Karlových Varech, vystřídal různé styly a celou řadu námětů. Vytváříte barevné plochy a z nich například různá snová města. V některých vy mohli v náznacích diváci poznávat centrum Karlových Varů, v dalších se s historickými prvky potkávají až futuristické vize, a přitom celek působí kompaktně.

Kromě toho, že František Tumpach maluje špachtlí, při své tvorbě využívá techniku airbrush. Ta je proslulá třeba díky různým obrazům na karosériích aut. Jako klasický sprejer se ale necítí. „Rozdíl je v tom, že já vycházím z olejové barvy a snažím se jí využít i pro práci na svých obrazech. To znamená, že nepoužívám spreje jako v případě graffiti, ale musím si barvu připravit a používám stříkací pistoli a kompresor,“ vysvětlil Tumpach.

Reflexy a průhledy

Do dražby ve prospěch stavby jezdecké sochy Karla IV. v Karlových Varech od Michaela Gabriela dvě plátna - Reflexy a průhledy I. a Reflexy a průhledy II. z původního triptychu. Jde o propojení počítačové grafiky a klasické malby. Pomocí vrstvení jednotlivých ploch z odstínů modré, mezi kterými jsou mezery, vytváří různé trojrozměrné tvary a ty kombinuje s obrazy malovanými špachtlemi. Působí to až vizionářsky, něco jako tvorba malířů budoucnosti, kteří ale odkazují na nějakou tradici.

„Snažím se kombinovat a hledat nové cesty. Kombinuji různé způsoby technologií a technik v jedné práci,“ vysvětlil Tumpach. Jak doplnil, své Průhledy nevěnoval do dražby náhodně.  „Shledal jsem určitou podobnost mezi prací pana Michaela Gabriela, když koncipoval svůj pomník jezdecké sochy Karla IV. Jsou tam dvě shodné věci. Zaprvé záměr odhmotnit to, co považujeme za reálný svět a zadruhé využívat počítače,“ konstatoval František Tumpach.

autor: Josef Šorfa | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.