Jako kdyby vysílal z vesmírné stanice. Tak si teď připadá učitel hudební výchovy Lukáš Peterka

28. duben 2020 08:30

Učit hře na violoncello i v nepříznivé době, kdy jsou zavřené hudební školy, je možné. Lukáš Peterka ze Základní umělecké školy v Horním Slavkově, která má pobočku v Lokti, vede své žáky pomocí videopřenosů.

Jeho učebnou je tak v současné době jeho pracovna v Dalovicích u Karlových Varů, školními třídami se pak stávají pokoje dětí. Občas to vypadá, jako by student a žák byli od sebe ne několik desítek, ale několik stovek kilometrů.

V čem je vzdálené vyučování jiné? „Je náročnější na přípravu a také na pozornost. Musím mít otevřené dva počítače, připravené noty, vnímat víc věcí najednou,“ vypočítává Lukáš Peterka. Občas si připadá, jako kdyby pracoval na vesmírné stanici. Učitel na žáka i žák na učitele reaguje s několikavteřinovým zpožděním. „Reakce trvají déle. Musíme čekat, než se přenese signál. Je to jak když se přenáší rozhovor z družice. Člověk se musí zklidnit a zvolit mírnější tempo,“ poznamenává učitel.

Nový způsob výuky přináší i další úskalí. Kvůli zpoždění signálu tak třeba nemůže studenty doprovázet na violoncello nebo na piano. Výuka není sice tak efektivní, ale co je velmi důležité, udržuje studenty v kondici a posouvá je dál. Učitel si musí dělat víc poznámek, ty pak posílá žákům spolu s úkoly e-mailem. Jinak to ani v současné době kvůli zkázu spojenému s protivirovým opatřením nejde.

Vyučující i žáci už se těší, až se opět sejdou tváří v tvář. „Online výuka tu klasickou nenahradí,“ poznamenává. „Určitě budu chodit ráda do zušky. Tu hodinu času, kterou teď ušetřím, ráda obětuju,“ dodává studentka z Lokte Anežka Bartoňová.

autor: Josef Šorfa | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio

Související