Jak vzniká talíř s obrázkem? A škodí zdraví?

31. říjen 2018
Vzorek-vypálený obtisk

Vždy bezpečný a zdraví neškodný je bílý porcelánový talíř bez ozdob. My lidé ale máme rádi hezké věci a dekorovaný porcelán mezi ně patří. Už celá staletí. Porcelánky se snaží zaujmout zákazníky stále novými a novými kolekcemi. Spoléhají na tradiční motivy dekoru, ale přicházejí i s neokoukanými vzory.  

Za duchovního otce evropského dekoru je považován míšeňský malíř Johann Gregor Höroldt (1696 – 1775). „Jemu je přičítána zásluha za objev muflových barev, tedy pestrých barev, které se nanášejí na glazuru a za nižší teploty přepalují,“ připomíná autora řady ustálených motivů slavné míšeňské porcelánky Lenka Merglová Pánková, kurátorka sbírky Uměleckoprůmyslového oddělení Západočeského muzea v Plzni. Každý si jistě vybaví mytologické, lovecké nebo galantní scény, ale i výjevy z čínského prostředí. Tyto motivy následně přejaly všechny známé porcelánky v Evropě včetně českých.

Český zdobený porcelán 

V Míšni se ze všeho nejdřív dekorovalo zlatem a lakem, které ale nebyly trvanlivé. Z Číny se do Evropy dostalo zdobení kobaltovou barvou, ta se nanášela pod glazuru, zatavila a proto dlouho vydržela. My ji známe z oblíbeného cibuláku. Do Čech přišla výroba porcelánu z Durynska a porcelánky na českém území nejprve zaměstnávaly durynské arkanisty, odborníky na recepturu porcelánové hmoty, a malíře modrou barvou, nazývané blaumaler. K nim se později přidali pestromalíři, takzvaní buntmaler. 

Přelomem v dekorování porcelánu bylo zavedení obtisku. Poprvé ho vyzkoušeli v roce 1753 v Anglii. Jednalo se o měditisk s jednobarevným výsledkem. U nás privilegium na měditisk jako ve své době jediná získala porcelánka v Březové v roce 1829. 

Současné dekory 

V dnešních porcelánkách už mnoho malířů porcelánu nenajdete, pracují ve zvláštních uměleckých studiích. Umělecky dekorované nádobí je ale o to více ceněno. Nakupují je sběratelé a ti, kteří si potrpí na jedinečnost a luxus.  

Běžný užitkový porcelán zdobí především obtisky. Jsou praktické a odolné a to i při mytí v myčkách a ohřívání v mikrovlnných troubách. V konečné fázi se nanášejí ručně podobným způsobem jako obtisky na velikonoční vajíčka a stejně tak se ručně domalovávají např. linky na okrajích talířů. Následně je nutné hotový porcelánový kousek ještě vypálit.

Barevný sítotisk

Náš největší výrobce porcelánu Thun 1794 a. s. si připravuje vlastní dekory, podle ředitelky provozu Sítotisk Věry Zamrzlové se jedná o dekory vtavné a naglazurové: „Vtavné dekory jsou páleny na teplotu kolem 1000°C a jsou zataveny do glazury tak, že s ní splynou. Kdežto u dekorů naglazurových, když po nich přejedete prstem, trochu ten reliéf cítíte, barva je výš než glazura. Naglazurové dekory se vypalují při nižší teplotě, 800 až 830°C.“

Samotné dekory se vyrábějí technologií sítotisku, celý proces urychlují stroje a počítače. Ani tak to ale není jednoduché, na každou barvu je potřeba samostatné síto, sítotisková šablona, barvy se přes sebe postupně vrství a v závěru fixují lakem. Obtisk se díky laku i lépe nanáší. V porcelánce Thun v Nové Roli používají až 15 barev na jeden dekor, obvykle jich ale bývá méně. Při výpalu hořlavá vrstva laku zmizí a nehořlavý dekor zůstane. 

Rizikové olovo a kadmium

Nejenom v minulosti, ale i v 21. století může být barevně dekorované porcelánové nádobí zdraví škodlivé. Důvodem je obsah těžkých kovů v některých potiscích, u staršího porcelánu i v glazurách. Dříve se na toxické látky v dekorech nehledělo, dlouho se o nich ani nevědělo. Pozor proto zejména u starožitného nádobí, to dekorované si doma raději jen vystavte, ale nejezte a nepijte z něj.

Používání kadmia a olova při zdobení nádobí u nás není zcela zakázáno. Stejně jako v celé Evropské unii tady ale s ohledem na zachování zdraví obyvatel platí limity na množství těžkých kovů, které se smí za určitých podmínek do potravin uvolňovat. České porcelánky se v převážné většině snaží udržovat obsah škodlivých látek hluboko pod těmito limity.

Porcelánka Thun 1794 a. s. dokonce zavedla dekory s barvami zcela bez jedovatých látek. Začala s tím na podnět ekologického spolku Arnika u dětského porcelánu a v současné době je veškerá produkce Thunu dekorována těmito netoxickými barvami.

Spustit audio
autor: Soňa Vaicenbacherová|zdroj: Český rozhlas