Investice do rozšíření letiště v Karlových Varech by se státu vrátila do deseti let, vyplývá z analýzy
Náklady na rozšíření a prodloužení přistávací dráhy na Letišti Karlovy Vary by se státu vrátily do deseti let. Vyplývá to z dopadové analýzy, kterou si Karlovarský kraj jako vlastník letiště nechal zpracovat u společnosti KPMG.
Podle odhadů bude třeba investovat do letištní dráhy asi 1,23 miliardy korun. Kraj proto chce získat podporu i od státu, a to přesto, že podle pravidel dotace do regionálních letišť nejsou možné, řekli dnes představitelé kraje novinářům. Podle jednatelky letiště Alice Justiny Undus by investice výrazně rozšířila možnosti karlovarského letiště a umožnila jej využívat i nízkonákladovým leteckým dopravcům.
„Přínos pro letiště by to mělo finanční, samozřejmě. Po rekonstrukci dráhy bychom se tak asi po třech letech mohli dostat do ziskové pozice. Mělo by to přínos i takový, že bychom mohli z karlovarského letiště létat dále a také bychom přilákali nízkonákladové přepravce, kteří jsou dnes tahounem evropské letecké dopravy,“ uvedla Undus. I pro obyvatele Karlovarského kraje by se rozšířily možnosti, kam letecky cestovat, a to i po západní Evropě, do vzdálenějších míst na zimní dovolenou a podobně.
Karlovarské letiště by mohlo být záložním pro Prahu
Dopadová analýza mimo jiné uvádí, že za deset let by přínos do veřejných rozpočtů byl zhruba 1,24 miliardy korun, a to i při konzervativních odhadech. Jen do rozpočtu kraje by to bylo asi 3,9 milionu korun. Nejvíce by se ale investice promítla do daňových příjmů ze spotřeby, kterou by vyvolal větší pohyb letadel a cestujících na karlovarském letišti.
Jedním z podstatných benefitů by bylo, že v kombinaci s dostavbou dálnice D6 by mohlo karlovarské letiště sloužit i jako záložní nebo doplňkové letiště k Letišti Václava Havla v Praze, které má už nyní problém s kapacitou. Přistání v Karlových Varech a doprava po dálnici do Prahy by tak byla řešením, které je obvyklé i u řady jiných letišť v Evropě, která nejsou přímo u velkých měst.
Studie odhaduje, že by rozšíření letiště vyvolalo i vznik nových pracovních míst, a to v počtu zhruba 4712 ročních úvazků za deset let, uvedl krajský zastupitel zodpovědný za dopravu Jan Bureš (ODS).
Jednání pokračují
Hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (za STAN) řekl, že jednání s ministerstvem dopravy pokračují. Podle Kulhánka má kraj příslib ministra, že pokud by se podařilo vytvořit model financování, na kterém by se podílel kraj, soukromý sektor, pak by přispěl i stát. Jakou formou, ale zatím jasné. Dotace na podporu regionálních letišť neexistuje a ani Státní fond dopravní infrastruktury beze změny zákona nemůže s investicí pomoci.
Karlovarský kraj přesto věří, že v roce 2026 investice za více než 1,2 miliardy korun začne a skončí. Obětuje se tak obrazně jedna letecká sezona, aby se práce stihly v co nejkratším čase. V současnosti mohou letadla z Karlových Varů létat do destinací vzdálených maximálně asi 3,5 hodiny letu. Do tohoto limitu tak spadají lety do Turecka, Bulharska, Tuniska, ale například některé vzdálenější destinace v Egyptě už bez mezipřistání obsloužit nejdou. Rozšíření dráhy by umožnilo přistání a vzlet větších letadel, která jsou určena i na delší trasy.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Evropský soud se zastal novinářky. Komise pochybyla, když jí nedala zprávy von der Leyenové a šéfa Pfizeru
-
Stopka pro Dukovany budí otázky. Analytička vysvětluje, z čeho mají Francouzi strach
-
‚Víc takových střelců.‘ Útok na fakultu podle žalobce schvaloval muž, který kandidoval za Okamurův Úsvit
-
75 let mistrovství světa jezdců. Formule 1 pronikla z Evropy do světa, stále jí však dominují evropští piloti