Znáte slovo útek? Pozor, háček se nám nikam neztratil

17. prosinec 2020

Není to žádný překlep. Nejedná se o útěk ani o útok. Slovo, které nám vysvětlí Martin Prošek z Ústavu pro jazyk český, zní skutečně útek.

Je to slovo z oblasti textilního průmyslu, užívá se konkrétně v souvislosti s tkaním a označuje nitě procházející napříč osnovou a tvořící základ tkaniny po její šířce. Ale vysvětlíme si to názorněji, a to podle knihy Čína – země hedvábí, kde je to hezky popsáno: při tkaní se navzájem proplétají a kříží dvě soustavy nití, osnova a útek. Podélné osnovní nitě je nutné zdvihnout, aby se utvořila mezera, tak zvaný prošlup, kudy se protahuje příčně vedená útková nit. Při každém protažení útku se zvedají jiné osnovní nitě.

Z jazykového hlediska můžeme ještě pro zajímavost dodat, že útek se osnovními nitěmi protahuje pomocí člunku, kterému se jinak také říká brdo. Každopádně platí, že tkaní už dnes není běžná záležitost, kterou bychom vídali v domácnostech, jak tomu bývalo v minulosti, takže slovo útek je známo už jen pracovníkům textilního průmyslu nebo zájemcům o tuto oblast. Dalo by se říct, že se dnes jeho užití omezuje vlastně na odbornou sféru.

Útek je slovo utvořené obdobně jako jiná podstatná jména utvořená od sloves a označující výsledky činnosti. Útek je to, co vzniklo tkaním, úpis je výsledek toho, že se někdo upíše, a podobně je to se slovy nákyp, dovoz, otlak, výmol, obrys a s řadou dalších. Přidáme ještě praktickou pravopisnou poznámku, že také v těch pádech, kde se vypouští -e-, se píše t; máme na mysli tvary bez útku, k útku, s útkem apod. V podobných případech uživatelé češtiny často váhají, jak se takový tvar správně píše.

autoři: Martin Prošek , Stanislav Jurík | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová