Železné mostní konstrukce patří k největší exponátům Muzea silnic ve Vikýřovicích
Nádvoří Muzea silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je plné silničářských strojů a zařízení. K vidění jsou tam ovšem i exponáty rozměrnější, například tři obloukové železné mosty, které donedávna překlenovaly významné řeky regionu. A také unikátní lávka pro pěší z nádraží v nedalekém Šumperku.
Cesta mostů z běžného provozu do muzea byla poměrně rychlá. Ve chvíli, kdy přestaly vyhovovat zvyšujícímu se provozu na silnicích, byly sejmuty a nahrazeny moderními mostními konstrukcemi. Naštěstí neputovaly do šrotu jako desítky jejich předchůdců, ale díky nadšencům ze Správy a údržby silnic se rozhodlo o jejich převozu do nového muzea silnic, kde doplnily vnitřní expozici věnovanou silničním mostům jako takovým.
Mosty jsou pro zdejší region typické. V minulosti jich stávalo mnohem víc, protože je vyráběla železářská společnost bratří Kleinů v Sobotíně. Její mostní konstrukce pak sloužily nejen v kraji pod Jeseníky, ale po celé monarchii. Dodnes najdeme některé výrobky této firmy například v Krnově, u Vídně nebo v Maďarsku. Firma používala obloukové a nosníkové mosty na stavbách, které sama budovala.
Nejstarší most sloužil nejdéle
Zmíněné tři mosty z muzea ve Vikýřovicích ovšem stávaly na Šumpersku. Nejstarší pochází z roku 1888, který původně překlenoval řeku Třebůvku v Moravičanech. Je z mostů v muzeu také největší a pozoruhodný je i netypickým zavětrováním oblouků v horní části příhradových oblouků. Dosloužil v roce 2009. Jeho nosnou konstrukci tvoří dva ocelové, nýtované parabolické nosníky o výšce 3,95 metru a délce 30,6 metru.
Jen o něco mladší je stavba, která stávala na hranici katastrů obce Hrabenov a Ruda nad Moravou a překlenovala řeku Moravu. Most vyrobený v roce 1893 přežil i katastrofální povodeň v roce 1997. Osudnou se mu však stala omezená nosnost a malá šířka. I díky ní byl v roce 2007 snesen a umístěn do muzea.
Nejmladší ze zdejších třech silničních mostů je oblouková konstrukce mostu původně umístěného nad řekou Moravskou Sázavou na moravsko-české hranici nedaleko Hoštejna. Vznikl v roce 1900. Byl snesen už na konci devadesátých let, a protože tehdy muzeum silnic ještě neexistovalo, byl dlouhá léta uskladněn na Správě a údržbě silnic.
Železná lávka pro pěší bude znovu sloužit lidem
Kromě mostů se v muzeu silnic nachází ještě jeden železný unikát, který původně sloužil pěším. Lávka, která stála při Lidické ulici v Šumperku, umožňovala lidem bezpečně překonat seřazovací část šumperského nádraží, kde sice dodnes existuje přejezd, ale stejně jako kdysi zde častý posun neumožňuje bezpečný přechod kolejiště.
Lávku vyrobily železárny v Brance u Opavy v roce 1914. I když už dlouho nesloužila k přechodu přes kolejiště, ještě v devadesátých letech stála nad šumperským nádražím. Skončila nakonec v muzeu, ale existuje záměr, kdy by po důkladné opravě opět mohla sloužit veřejnosti. Mohla by totiž převádět do muzea návštěvníky přes frekventovanou silnici I/11 v sousedství muzea.
Kromě venkovních exponátů mostních konstrukcí stojí za vidění i vnitřní expozice muzea věnovaná mostům. V ní se mimo jiné dozvíte, jaký byl vývoj mostního stavitelství od pravěku až po moderní mosty překlenující například mořské úžiny.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Pomůže Okamurovi policie? Trestní stíhání ukáže, zda už je šéf SPD ‚za zenitem‘, nebo se ‚dokáže vzkřísit‘
-
Kutnohorský léčitel netrpěl bludy, tvrdí znalec. ‚Paralelní vesmíry jsou reálná vědecká hypotéza,‘ řekl
-
Paušální daň je v Česku absurdní, její původní idea se úplně zvrhla, říká sociolog Prokop
-
Při bourání mostu v Drážďanech našli nevybuchlou bombu. Evakuovat se musí i historické centrum