Zdražování kapaliny AdBlue výrazně zasáhne do výdajů dopravních podniků

Dopravní společnosti se dál potýkají se zdražováním. Kromě elektřiny a plynu rostou v posledních měsících taky ceny za roztok močoviny – AdBlue. Kapalina se přitom používá jako aditivum do vznětových motorů a řada podniků je na něm závislá.

Komplikace to znamená třeba i pro Dopravní podnik Karlovy Vary. Podle ředitele Dopravního podniku Lukáše Siřínka je poptávka na trhu po AdBlue vysoká a omezené jsou proto i dovážky od dodavatelů. Současné zásoby podniku vydrží přibližně do konce letošního roku.

„V minulosti ten režim byl jiný, protože jsme měli závoz dohodnutý každých 14 dní. Situace v současné době je taková, že poptávka převyšuje nabídku. Závozy jsou s dopravci dohadovány smluvně podle toho, jak zrovna mají, nebo nemají na skladě AdBlue,“ potvrdil Siřínek.

Dopravní podnik v Karlových Varech vlastní celkem 50 autobusů, do kterých musí roztok tankovat. Jeho zdražení znamená pro společnost výrazné navýšení výdajů. „Máme řádově spotřebu kolem 1400 litrů měsíčně. Pro nás to znamená tedy o 250 tisíc korun více, než tomu bylo před zdražením,“ doplnil ředitel.

Čtvrtmilionové ztráty za aditiva by se zatím v nejbližší době neměly odrazit na ceně jízdného. Vedení dopravního podniku to ale do budoucna nevylučuje. Kromě problematiky AdBlue řeší totiž komplikace se zdražováním plynu a nafty.

autoři: Dominik Hron , nkr
Spustit audio