Z ozubnicové dráhy v Tanvaldu zbylo už jen dvanáct kilometrů. Jde také o nejstrmější železnici tohoto typu v Čechách
Krkonošská železniční trať byla postavena s cílem propojit průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní částí Slezska. 30. června 1902 vyjel slavnostní vlak po první části trati mezi Tanvaldem a Kořenovem.
Spojení až do tehdejšího Hirschbergu, dnešního polského města Jelenia Góra, o čtyři měsíce pozdrželo zřícení pilíře viaduktu přes řeku Jizeru. Následujícího roku tudy začaly jezdit nákladní vlaky, které vozily textilní výrobky do Pruska a dovážely hornoslezské uhlí a suroviny pro české sklárny.
5. srpna 1945 se stala vážná železniční nehoda, když se 125 tun vážící parní lokomotiva po neúspěšném brzdění převrátila a zřítila z vysokého náspu. Strojvedoucí zaplatil životem, topič stačil vyskočit.
Z původní skoro šedesátikilometrové rakousko-pruské spojnice zůstalo v provozu dvanáct kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se přezdívá „kořenovská Zubačka“ nebo „Polubenka“. V úseku Tanvald–Kořenov je trať ozubnicová.
Od roku 2010 se jezdí i dál do Polska. Jde o jednu z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také o nejstrmější železnici tohoto typu v Čechách.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://vary.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://vary.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.