Vše nejlepší plzeňským trolejbusům! Po městě nás vozí už 80 let
Píše se 9. duben 1941. Lidé obdivně pozorují nová vozidla městské dopravy, která začínají brázdit plzeňské ulice. Řeč je o trolejbusech, které od svého vzniku prošly mnoha změnami. V Plzni se jimi vozíme už 80 let.
Nejstarší trolejbusy, které po městě začaly jezdit, se lišily od těch dnešních zejména ovládáním: „Práce řidiče byla tenkrát opravdu kumšt, musel vědět, kdy jaký jízdní stupeň může sešlápnout, aby mu nepopadali cestující a aby vůz nezničil. Bylo to daleko náročnější na obsluhu, starší vozy byly dokonce třípedálové,“ uvedl technik elektrické dráhy Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Trnka.
Letos také uplynulo 120 let od narození Františka Mlynaříka, vrchního technického rady a ředitele Elektrických podniků města Plzně, který stál u zrodu plzeňské trolejbusové dopravy. „Já bych si dovolil nazvat ho otcem plzeňských trolejbusů. Zajímal se o technologický vývoj a dění ve světě, zabýval se trolejbusovou dopravou v USA nebo třeba v Praze,“ řekl Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení Plzeňských městských dopravních podniků.
Mlynařík chtěl zavést trolejbusovou dopravu v Plzni ještě před 2. světovou válkou, což se nepodařilo. Provoz těchto vozidel byl tedy zahájen v dubnu roku 1941. „Je obecně ustáleným příběhem, že 2. světová válka a nedostatek pohonných hmot byl hlavní příčinou zavedení trolejbusů a že za to vděčíme válečnému období, ale ono to tak tak úplně nebylo. Především za to vděčíme úsilí prvorepublikového vedení, které připravilo maximum pro to zavedení a připravilo projekty. Paradoxně tehdy úřad říšského protektora zavedení trolejbusů bránil. Viděl v něm, že spousta mědi, která byla potřeba pro válečnou výrobu, zmizí tady v ulicích pro stavbu trolejbusových tratí,“ vysvětlil okolnosti vzniku trolejbusové dopravy v Plzni Jiří Kohout.
Kudy jely první trolejbusy?
„První trať se otevřela v úseku od městských lázní, což je dnešní křižovatka U Jána, po ulici Měšťanského pivovaru, což je dnes U Prazdroje, a vedla kolem Pietasu na konečnou stanici v Doubravce na dnešním Habrmannově náměstí. Posléze se otevřela i trať na Ústřední hřbitov,“ řekl Kohout. Událost to tehdy byla veliká, nicméně větším ovacím a oslavám bránila nelehká válečná doba.
A jak je to se zastoupením ženského pohlaví za volantem těchto mohutných strojů? „V Plzni to rozhodně běžné nebylo, až v posledních letech nastala velká změna a řidiček nám skutečně přibývá, a jsme rádi, protože to jsou zodpovědné řidičky. Při zahájení provozu to ale byli samí chlapi a první řidička nastoupila až v červnu roku 1960. Byla to paní Marie Braunová,“ sdělil vedoucí dopravního oddělení PMDP.
Co popřát trolejbusům do dalších let?
„Určitě bych trolejbusům popřál, aby se jejich role v městské dopravě ještě navýšila a aby využily veškerý svůj potenciál. Trolejbusy v Plzni ještě mají hodně co říci. Dále bych přál městské dopravě v Plzni, aby přibývali cestující, aby trolejbusy a autobusy mohly rychleji a spolehlivěji jezdit podle jízdního řádu a cestující byli o to více spokojení,“ řekl Jiří Kohout.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Po smrti Navalného je zřejmé, čeho je ruský režim schopný, říká právník politického vězně
-
Analytička o Dukovanech: Korejci tvrdí, že staví efektivně. Francouzi nabízí evropskou technologii
-
Útok Izraele na Rafáh by způsobil obrovské škody. Velkou vojenskou operaci nelze podpořit, říká Blinken
-
Boj s dezinformacemi na Tchaj-wanu v čínském stínu. ‚Využívají strachu z války,‘ vnímá ověřovatelka