V srdci Českého ráje objevíte Hruboskalsko. Vede jím obnovená naučná stezka

18. listopad 2016
Česko – země neznámá

Pískovcová skalní města, úžasné vyhlídky, stezky proplétající se mezi skalními věžemi, vzácné druhy rostlin a živočichů, hrady i zámky. To všechno nabízí Český ráj. V koncentrované podobě vás po zajímavostech provede naučná stezka Hruboskalsko, kde se obnovy dočkalo nejen 16 naučných tabulí.

Stezka Hruboskalsko tvoří vyhlídkový okruh. Jako výchozí bod se nabízejí hrad Valdštejn, zámek Hrubá Skála nebo v ideálním případě Lázně Sedmihorky, kde lze pohodlně zaparkovat. Dorazit můžete ale také vlakem na nedalekou zastávku Karlovice-Sedmihorky. Naučnou stezku ochránci přírody vyznačili poprvé v roce 1992 a poznáte ji podle zeleného pruhu na bílém pozadí, který doplňuje tradiční turistické značky.

Po směru hodinových ručiček cesta vede přes Bučiny do Zámecké rokle kolem skalní věže Osudová a sochy sv. Prokopa. Naučná stezka sice míjí zámek Hrubou Skálu a hrad Valdštejn, ale vede z ní několik odboček, třeba Myší dírou.

Kdo se vydá rovně, projde kolem Adamova lože k rozcestí Zlaté stezky Českého ráje, kde se můžete vydat k zámku doleva, nebo doprava směrem k arboretu Bukovina. Tam se po chvíli otevře hned několik pohledů na skalní město, mezi horolezci nazývané Skalák. Za návštěvu stojí každá z vyhlídek (Na Kapelu, U Lvíčka), které jsou od stezky vzdálené jen několik desítek metrů.

Strmé kovové schodiště

Zlatá stezka Českého ráje pokračuje na hrad Valdštejn. Komu se nechce až na hrad, odbočí doprava a přes několik schodišť sejde do skalního města, které viděl z vrchu. Skály si tak lze detailně prohlédnout a osahat, cesta vede přímo kolem Kapelníka a pokračuje přes Prameny zpátky do Lázní Sedmihorky.

S délkou přibližně sedm a půl kilometru se naučná stezka Hruboskalsko jeví celkem jednoduše. Překonává ale řadu výškových metrů, a tak se návštěvníci musí šplhat a spouštět po několika kamenných a železných schodištích. Jiná místa mezi skalami jsou zase poměrně úzká. Stezka proto patří mezi fyzicky náročnější. Nehodí se pro rodiny s kočárky nebo hendikepované. Schůdná je i v zimě, ale tehdy musíte dávat dvojnásobný pozor, kam šlapete.

Úchvatné scenérie rozhodně stojí za návštěvu a naučná stezka Hruboskalsko potěší nejen přírodoznalce, ale i obdivovatele historie a archeologie.