Pražské přívozy na řece Vltavě kdysi patřily k běžné dopravě. Dnes slouží spíš k romantickým výletům
Přívozy mají v Praze na Vltavě dlouhou historii, která sahá až do středověku. Sloužily k překonávání vodního toku a byly důležité pro dopravu a obchod. Postupně je nahrazovaly mosty a jejich význam se tím pádem zmenšoval. Přívozům samozřejmě nenahrával ani rozvoj automobilové dopravy. Mnoho z nich skončilo po roce 1948 kvůli zániku živností. Přívozem se ale v Praze můžete svézt i dnes.
Pár střípků z historie. Třeba o modřanském přívozu bychom našli zmínku už v listině krále Jiřího z Poděbrad pocházející z ledna 1459, kdy byl tento přívoz součástí obchodní cesty z jižních Čech do Prahy. Původně byl určen jen k přepravě osob. Když ale začal fungovat modřanský cukrovar, byl v roce 1861 zřízen druhý přívoz pro povozy s řepou.
Nedodržování bezpečnosti ze strany cestujících přineslo v listopadu 1910 tragédii. Časně ráno se v Lahovičkách potopila přetížená loďka. Převozník Antonín Pechar skupině dělníků nabídl, že je převeze na větším prámu, používaném pro dobytek.
Dělníci odmítli s tím, že přece nepoplují jako dobytek a na malou loďku, určenou pro 12 cestujících, se jich nahrnulo asi 30. Převozník požadoval, aby polovina z nich vystoupila, ale vtom další dělník přiskočil na loďku, čímž ji odrazil od břehu a překotil. Se záchranou pomáhal převozník a později i lodníci kolem plujícího parníku. I tak se tři z cestujících utopili.
Přívozem na Lítačku
Tak raději něco veselejšího. Přívozy v současnosti lidé rádi využívají nejen z praktických důvodů, třeba cestou do práce, ale také jako výletní zážitek. Pokochat se za pěkného počasí pohledem na Prahu z vodní hladiny je velmi příjemné.
Šest přívozů je součástí Pražské integrované dopravy, což znamená, že na nich plujete na takzvanou Lítačku nebo jízdenku na městskou hromadnou dopravu. Dva přívozy na severu metropole fungují celoročně. Konkrétně je to trasa Sedlec–Zámky, která vás dopraví například do blízkosti Planetární stezky údolím Vltavy tvořené 17 zastávkami s modely Slunce, planet a dalších vesmírných těles. Druhý přívoz pak pluje z Podbaby do Podhoří a zajišťuje spojení mezi Prahou 6 a 8.
Ke změně jízdního řádu může dojít v souvislosti se zvýšením hladiny Vltavy nebo v případě jiných nepříznivých podmínek, ohrožujících bezpečnost.
A pak jsou tu ještě přívozy sezonní, které spojují například Braník s Podolím, Smíchov s Výtoní nebo Modřany s Lahovičkami. Na všech platí jízdní řády, na některých můžete plout dokonce i mimo jízdní řád. Zkrátka když zrovna potřebujete, zazvoníte, požádáte a plujete. Za takovou plavbu se neplatí žádný příplatek.
A jeden pražský přívoz byl nedávno zrušen. Lávka pro pěší a cyklisty mezi Holešovicemi a Karlínem totiž v červenci 2023 nahradila přívoz s milým pojmenováním HolKa. Moderní bezbariérová loď na elektromotor tak nyní vozí cestující mezi Velkou Chuchlí a Modřany.
A mimo tarif PID, což je zkratka pro Pražskou integrovanou dopravu, funguje přívoz nazvaný Vyšehrad mezi smíchovskou náplavkou a Podskalím.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
