Obchvat to nezavinil

6. leden 2004

Obchvat to nezavinil - tvrdí v komentáři Jiří Tomáš Blažek, kterého k jeho napsání inspirovaly nedávné tragické nehody na nově otevřeném úseku dálnice D 5 kolem Plzně.

Smrtelné havárie na novém dálničním obchvatu Plzně jsou zcela určitě politováníhodnou a smutnou tragédií. Četli jsme v té souvislosti titulky o tom, že obchvat si vyžádal první oběti, že obchvat je nebezpečný, že inkriminovaný úsek dálnice D 5 je úsekem smrti. Obchvat je, jako každá komunikace, po které se pohybujeme velmi rychle a chráněni velmi málo slabými plechy; je rizikem. O míře riskování rozhoduje sice ve velké míře řidič samotný, a dozajista tomu bylo tak či onak i v případech popisovaných, ale řekněme si jasně, že míru rizika zde nastavily také instituce za provozování dálnice odpovědné. Jestliže můžeme psát v novinách o tom, že dnes už mrtví lidé za volantem podcenili nebezpečí nějakého jízdního manévru, musíme dopovědět i to, že o míře značení úseku měli policisté i řidiči pochybnost už před otevřením úseku a po jeho zprovoznění pochyby a obavy jen zesílily. Stalo se, co se stalo, když někteří tvrdili, že něco podobného se tam stane určitě.

Nepochybuji o tom, že značení v těch místech odpovídá zákonným normám, protože těžko by bylo uvěřit tomu, že obchvat byl otevřen bez splnění náležitostí. Ale stejně, jako policie vyžaduje dokonale vybavené lékárničky, měla zde nekompromisně požadovat mnohem viditelnější a zřetelnější označení toho, že dálnice v těch několika kilometrech není dálnicí, ale silnicí o jednom pruhu v každém směru. Je slyšet odpovědné pracovníky, jak nyní říkají, že řidiči, navyklí jet dlouhé desítky kilometrů z Prahy v režimu klasické dálnice, nevšimnou si včas značek, upozorňujících na dvousměrný provoz. Má se tím za to, že na vině jsou řidiči? Do jisté míry možná ano, ale kdo ten podíl zavinění změří? Nebylo povinností odpovědných, při jejich zkušenostech, o kterých nikdo nepochybuje, počítat s touto nepozorností řidičů, s touto možností? Všichni přece dobře vědí, jak nebezpečný je dálniční stereotyp, všichni to známe.

dopravní nehoda

Obchvat sám o sobě není nebezpečný. To opět my, lidé, jsme z něho udělali, a doufejme, že jen na ten první čas jeho provozování. Někdy, a v řadě jiných případů to nečiní úřední potíže, jdeme při nastavování bezpečnosti klidně nad rámec povinností a zákonů, protože si to umíme dobře zdůvodnit. Zákony navíc jsou, jak známo v řadě případů, nedokonalými instrumenty. Zde, na tolik očekávaném obchvatu, snaha o maximální bezpečnost chyběla, zdá se. Nepišme proto, že obchvat je nebezpečný. Nebezpeční jsme si my sami sobě. Kdo v tomto případě? Snad se viník těch smrtí najde. A neříkejme: Měl by se najít. Měli bychom ho najít.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.