O slově unikátní

8. březen 2011

Zkuste si rychle vybavit nějaká podstatná jména, se kterými by se mohlo pojit přídavné jméno unikátní. Že je to obtížný úkol? Pomůžeme vám s ním v dnešním jazykovém koutku.

Přídavné jméno unikátní je ve slovnících spisovného jazyka definováno jako ,jedinečný, ojedinělý‘ nebo ,jediný svého druhu‘. Unikátní se tedy v současné češtině používá ve spojeních, kterými se vymezují skutečnosti nemající srovnatelnou obdobu. Nejčastěji se jedná o označení vynikajících výsledků lidské práce nebo počinů: unikátní operace, unikátní vynález, dále se užívá v označení artefaktů: unikátní betlém, unikátní plastika z doby bronzové, unikátní skanzen či ojedinělých přírodních výtvorů a jevů, např. unikátní skalní útvar, unikátní hnízdní lokalita aj. Operace, vynález, skanzen či jedinečný přírodní výtvor v našich příkladech mají společnou jednu důležitou věc: vyjadřují, že jim přiznáváme určitou vysokou, výjimečnou hodnotu.

Jsou prostě jediné svého druhu, je to tak?

Přesně tak. Nověji se v praxi ale můžeme setkat i s užitím přídavného jména unikátní u podstatných jmen označujících produkty běžné denní potřeby. Nejsou výjimkou reklamní texty se spojeními jako unikátní prášek na odbarvení vlasů, unikátní spořicí účet, unikátní on-line půjčovna počítačových her a s mnohými dalšími. Reklamní a obchodní texty také upozorňují spotřebitele na jedinečné okolnosti vzniku vyzdvihovaných produktů. Poučují například potenciální zákazníky, že při výrobě krému bylo použito unikátní technologie. Unikátní se dnes uplatňuje také v počítačové praxi, v níž označuje okolnosti kontaktu mezi počítači. Navštívíte-li nějakou internetovou stránku poprvé, je v počítači, který je poskytovatelem příslušné stránky, uchována informace o adrese vašeho počítače. Právě jen první návštěvě se říká unikátní přístup nebo unikátní návštěva, každá další už je jen opakovaným vstupem. Počet unikátních přístupů je důležitým ukazatelem zájmu o danou stránku, a tedy i důležitým obchodním a reklamním artiklem.

Jak se slovo „unikátní“ dostalo právě do reklamy?

Pro reklamní a obchodní komunikaci je jedinečnost výhodou. Může se jí využít při snaze získat platícího zákazníka. Je nápadné, jak často se ho užívá u výrobků zahraniční provenience nebo u výrobků zahraničních korporací majících zastoupení na našem území. Nesporný je zde vliv angličtiny, v níž se unique, ekvivalent českého unikátní, používá v reklamě zcela běžně a jež čeští autoři reklamních textů mechanicky přebírají.

autoři: Květa Bodollová , Martin Prošek
Spustit audio