Lidem se sluchovým postižením pomůže Tichý svět s hledáním práce i třeba při výběru tetování

18. listopad 2020

Pro koho je tu organizace Tichý svět? Co je to Tichá linka? A jaký je rozdíl mezi znakovou řečí a znakovým jazykem? Vedoucí pobočky Tichého světa pro Plzeňský kraj Dominik Dolejš odpovídá nejen na tyto dotazy. 

Tichý svět, o. p. s. od roku 2006 propojuje svět slyšících a neslyšících. V současné době působí již v deseti krajích České republiky. Poskytuje neslyšícím všestrannou podporu v podobě služeb, které jim ulehčují začlenění se do společnosti.

Doslovný přepis rozhovoru

Moderátor: Víte, co je to Tichý svět? To je otázka pro dnešního dopoledního hosta v našem vysílání, Dominika Dolejše vedoucího konzultanta pobočky Tichý svět pro Plzeňský kraj. Vítejte, dobrý den.

Dominik: Dobrý den, děkuju za pozvání.

Moderátor: A my udeme mluvit právě o Tichém světě jako o neziskovce a jako o organizaci, která může leckomu pomoci. Tak, prosím, odpovězte na tu otázku, co to ten Tichý svět vlastně je?

Dominik: Jsme organizace, která poskytuje podporu osobám se sluchovým postižením. Máme celorepublikovou působnost a pobočky máme vlastně v 10 krajích. Z toho i v Plzni, v Plzeňském kraji.

Moderátor: Kdo bude chtít, už se teď může podívat třeba na web, www.tichysvet.cz, to můžeme poradit hned na začátku toho našeho povídání. Už jsme řekli, komu je tedy Tichý svět určen. Ale jakým způsobem pomáhá nebo jak funguje? Že má pobočky v 10 krajích, ano, dobře, to máte nějaké kanceláře, nějaké, já nevím, prostory, kam za vámi klienti docházejí?

Dominik: Přesně tak. Vlastně na pobočkách poskytujeme 3 sociální služby. Je to sociální rehabilitace, odborné sociální poradenství a tlumočnické služby. Což zní jako takový formulky, ale v praxi to znamená, že vlastně klient se sluchovým postižením za námi může přijít a my mu vlastně v rámci těhletěch služeb poskytujeme oporu v tom, co potřebuje.

Moderátor: První, co člověka napadne je, jestli to něco stojí. Jestli se za to něco hradí, jestli to pro ty klienty je placená služba?

Dominik: Je to, služba je zdarma.

Moderátor: Ta služba je zdarma. Dobře, děkuju za odpověď. Pojďme k těm jednotlivým činnostem. Vidím tady 3 sociální služby a v té první je tady v závorce, a to jsem si tady schválně vypsal. Že je to podpora při komunikaci s různými úřady, když třeba lidé hledají práci. Příprava na pohovory pracovní, ale taky hledání koníčků a zájmů, počítačová gramotnost, anebo pomoc při rozhodování se svatbou nebo tetováním. To mě zaujalo velmi. I na tohle je tady Tichý svět?

Dominik: Ano ano. Vlastně v rámci sociální rehabilitace můžeme řešit téměř cokoliv. Nejčastěji se to samozřejmě týká řešení nějaké dokumentace na úřadech, pomoc při procesu hledání práce nebo kontakt s doktorem a podobně. Ale samozřejmě se to týká úplně jeho, takže i volnočasových aktivit a tak dále. A může se stát, že klient přijde a opravdu si chce zařídit, nevím, tetování, piercing a my mu v tom procesu vlastně dodáváme podporu.

Moderátor: Znamená to, že mu pomůžete, ukážete na tu správnou cestu a on už potom si to realizuje sám, je to tak?

Dominik: Přesně tak. Případně on nás požádá o konkrétní podporu v dané činnosti nebo při kontaktu třeba v tom tetovacím salónu a my mu můžeme buď poskytnout tlumočníka, anebo naše konzultantka tam s ním může jít a pomoct, podporovat ho i při pochopení těch různých detailů a podobně.

Moderátor: Tak to je sociální rehabilitace, odborné sociální poradenství, jsou tady i tlumočnické služby. Jak si představit to tlumočnení, jenom tak v obecné rovině?

Dominik: V obecné rovině můžeme říct, že klasické tlumočení vypadá tak, že neslyšící má u sebe fyzického tlumočníka. Když tady zabrousím do té tématiky, tak problém je, že jich je u nás velice málo. V praxi to znamená, že když bude chtít neslyšící klient třeba vyřídit něco na úřadě, tak na rozdíl od třeba slyšícího člověka si musí předem naplánovat, kdy tam půjde, aby si mohl předem tlumočníka objednat. Protože jich je málo a musí na ně čekat. A když se mu teda zadaří, tak pak vlastně fyzicky tlumočník přijde a jde s ním na ten úřad a tam mu tlumočí.

Moderátor: Náš dnešní host Dominik Dolejš přišel z pobočky Tichého světa pro Plzeňský kraj. Už víme, že to je pobočka neziskové organizace s celorepublikovou působností, která se zabývá péčí o lidi sluchově postižené. My jsme tady některé ty příklady už říkali, jak to konkrétně chodí. Když k vám klient příjde nebo se k vám přihlásí, jak to probíhá ta péče? Kolik lidí se o toho člověka postará? Jak to funguje?

Dominik: Tak když k nám klient za normálního stavu, ne covidového, dorazí na pobočku osobně, tak se potká s naší konzultantkou. S tou vlastně se na poprvé, když to řeknu, seznámí, proberou spolu vlastně, co by klient potřeboval. A pokud se domluví na spolupráci, tak vlastně pak už buď s danou konzultantkou, nebo s jinou dle potřeb nebo časového harmonogramu a tak dále,tak se pak spolu spolupracují na nějakých daných cílech, které si stanoví.

Moderátor: Ty cíle potom nějakým zůsobem splní za nějakou kratší či delší dobu a je to v pohodě?

Dominik: Dá se to tak říct. Je to strašně individuální. Klient může přijtí vlastně s jedním, jednou jedinou potřebou, která se dá vyřídit, když to řeknu, třeba za pět minut. Ale jiný klient může přijít s tím, že je to, že potřebuje vyřešit něco, co je dlouhodobého procesu, a my mu tu podporu poskytujeme pravidelně i třeba půl roku, rok.

Moderátor: Pojďme k dalším věcem ohledně těch tlumočnických služeb. Já jsem si přečetl a vy jste mě tady už taky několikrát i mimo vysílání opravil, že neexisuje česká znaková řeč, ale znakový jazyk. To bychom možná i posluchačům měli vysvětlit.

Dominik: Je vlastně asi takovej zavedenej úzus, že se říká česká nebo že se říká znaková řeč. Ale je to znakový jazyk, konkrétně český znakový jazyk. A princip je podobný asi jako, že nemáme českou řeč, ale český jazyk.

Moderátor: Aha, takže „do znakové řeči tlumočí“, když je třeba titulek v televizi, tak to je špatně.

Dominik: No, mělo by to být do českého znakového jazyka.

Moderátor: Aha, skutečně. No, tak možná že to budeme začínat opravovat i tady v našem vysílání. Že budeme mluvit o znakovém jazyce. Liší se nějak znakový jazyk Čecha a třeba Němce?

Dominik: Ano, a je ten princip zase je velice podobný jako český jazyk a německý jazyk. To znamená jsou to 2 odlišné jazyky.

Moderátor: Dobrá. Vy jste přišel s informací, a to je vlastně asi nejdůležitější vzkaz toho našeho povídání, a to je Tichá linka. Mohl byste posluchačům nějajk popsat, jak ta Tichá linka funguje?

Dominik: Tichá linka je projekt Tichého světa, který vlastně reaguje a navazuje na to, o čem jsme mluvili v minulém vstupu, to znamená na nedostatek fyzických tlumočníků u nás. A je to vlastně forma tlumočení, která ale probíhá v online prostoru pomocí, zjednodušeně řečeno, videohovoru. Zvlášť v dnešní době, kdy vlastně se hodně komunikace přesouvá do online prostředí, tak to vlastně jako funguje velice jako moderním způsobem. A znamená to v praxi to, že pokuď neslyšící nemá možnost si objednat fyzického tlumočníka na vyřízení třeba na tom úřadě, tak může použít tuhle naši aplikaci. Ať už ji má on sám ve svém chytrém telefonu, například, nebo příjde na úřad, kde díky jako Tichému světu je ta spolupráce pokryta, a tam přijde, tam mají například notebook nebo tablet a mají tam Tichou linku. Tak vlastně on si může pomocí videohovoru zajistit tlumočení přímo na místě a nepotřebuje k tomu fyzického tlumočníka.

Moderátor: Aha, dobře, takže takhle funguje Tichá linka. Možná řekneme i další podrobnosti, možná se budou i poslouchači ptát, protože chodí první smsky, dostaneme se k nim za chviličku. Ještě mě zajímá, jaká je obecně kapacita Tichého světa jako taková, takového, protože myslím si, že můžete mít i určité vlny, kdy třeba nestíháte. Jaký je zájem o ty vaše služby?

Dominik: Jestli to můžu teď jako vztáhnout na, dejme tomu, covid, tak po první vlně, to znamená když se začlo uvolňovat, dejme tomu teď někdy v květnu? Zhruba. Tak jsme měli docela, jak to řeknu, narváno. Hodně klientů hledalo práci a i vlastně tam bylo cítit to, že se jako odmlčeli na čas, stejně jako asi všichni všude, a pak teda při tom uvolňování vlastně přišli i s jinýma potřebama. A teď naopak můžu říct, že poslední měsíc, dva je to zase. Ta komunikace s klienty probíhá spíš online a je utlumená, stejně zase jako asi v široké veřejnosti. Prostě řešíme nějaký základní potřeby a tohle necháváme možná na potom.

Moderátor: Dobrá, dá se tedy říct, že v tuhle chvíli stíháte?

Dominik: Ano, určitě, stíháme.

Moderátor: Dobrá. Kdyby se chtěl někdo přihlásit, ještě budeme říkat na konci kontakty. Tak určitě doporučíme, jakým způsobem to mají lidé udělat. Ve studiu máme Dominika Dolejše z plzeňské pobočky, respektive z pobočky pro Plzeňský kraj neziskové organizace Tichý svět. A povídáme si o pomoci pro sluchově postižené. Posluchač, který napsal tu následující smsku, nás asi slyší, alespoň trošku, když to takhle řeknu, protože reaguje: „Nemohu najít nějakého specialistu na počítače. Mám nový a nevím, jak s ním. Jsem v domově pro seniory z Plané u Tachova.“ Tak co byste mu poradil?

Dominik: Pokuď je to možné, tak nejjednodušší mi přijde, aby nás kontaktoval přímo. To znamená buď na e-mailu dominik.dolejs@tichysvet.cz

Moderátor: A pokud tedy chce pomoc s počítačem a neví, co s ním, tak možná bychom poradili ještě i ten mobilní telefon.

Dominik: Ano.

Moderátor: Protože, když napsal smsku do rádia, tak smsku velice snadno pošle i na Tichý svět.

Dominik: Určitě. Tak v tom případě může napsat na 607 086 461.

Moderátor: Tak 607 086 461. To je to telefonní číslo pro sms zprávy, kam se sluchově postižení mohou obrátit, kdyby náhodou slyšel to naše povídání někdo, kdo má někoho sluchově postiženého ve svém nejbližším okolí. Čímž jsme v podstatě takřka u konce toho našeho povídání, protože ještě bychom měli říct, kde že vlastně ta vaše pobočka sídlí, kam se lidé mohou přijít zeptat nebo kam zavolat. Protože nevím, jak to teď třeba v té covidové době funguje u vás?

Dominik: V podstatě se dá říct, že fungujeme ve standardním režimu. To znamená, že jsme na pobočce pro klienty vždy v úterý a ve čtvrtek mezi 9 a 16 hodinou. A sídlíme na sadech Pětatřicátníků 316/6, což je naproti synagoze přímo u pomníku generála Pattona v Domě techniky.

Moderátor: Ano. Tak mám to tady napsáno, kdyby někdo z posluchačů chtěl, nechť si ještě buďto napíše, nebo zavolá. Zopakujeme. Úterý čtvrtek 9-16 hodin, Plzeň, sady Pětatřicátků. Myslím, že vás lidé najdou, pokud budou chtít. Ten zájem, jak jsme slyšeli, teď trošku je menší, ale jakmile se to zase uvolní všechno a rozvolní, tak čekáte nějaký nápor, předpokládám.

Dominik: Předpokládáme to.

Moderátor: Ano, ano. Jinak podrobnosti na www.tichysvet.cz, to už jsme řekli, a důležitá informace na konec. Jste neziskovka, takže je to zadarmo.

Dominik: Ano.

Moderátor: Velmi důležité. Díky moc. Ať se daří. Přeji Dominiku Dolejšovi, který přišel jako dopolední host do našeho vysílání, a budu se těšit třeba někdy příště.

Dominik: Děkuju moc, díky za pozvání.

autor: Stanislav Jurík | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio