Lesní železnici v Rajnochovicích se po válce už nepodařilo obnovit. Dnes vláček jezdí po trati dlouhé jen 300 metrů a slouží turistům
Na úpatí Hostýnsko-vsetínské vrchoviny najdeme Rajnochovice s jejich unikátní lesní úzkorozchodnou železnicí. Vedla původně po úbočích svahu od parní pily až do revíru nad Podhradní Lhotu.
Na začátku 20. století ji nechalo postavit arcibiskupství, které v okolí vlastnilo pilu, lesy a další pozemky. Podle prvního projektu měly nákladní vozy táhnout koně, ale nakonec byla vyprojektována parní železnice.
Lokomotiva táhla do lesů prázdné vagony, plné se pak samospádem vracely na pilu, kde bylo dřevo zpracováváno a prodáváno dál. O nedělích železnice sloužila k panským výletům.
V provozu byla železnice o rozchodu kolejí 70 centimetrů a délce něco málo přes osm kilometrů až do roku 1918. Během 1. světové války provoz ustal, trať chátrala a po válce se její parní provoz už nepodařilo obnovit.
V současnosti byl Společností pro obnovu Rajnochovické železnice provoz částečně obnoven a slouží turistům. Vláček jezdí po trati dlouhé 300 metrů a jízda trvá zhruba 10 minut.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.