Laurin a Klement: Z malé opravničky kol vyrostla za deset let prosperující automobilka s několika stovkami zaměstnanců
Dva kamarádi, kteří začínali jako opraváři velocipedů v malé pronajaté dílničce s pěti dělníky a jedním učněm, dva Václavové – Laurin a Klement – stáli u zrodu automobilové výroby u nás.
Nejprve si v 90. letech 19. století založili v Mladé Boleslavi vlastní opravnu jízdních kol. Netrvalo dlouho a firma Laurin & Klement začala kola sama vyrábět. Dali jim vlasteneckou značku Slavia.
Při pobytu v Paříži Václava Klementa okouzlila motorová dvoukolka, takzvaná motocykleta. Jednu si rovnou koupil, a pak s přítelem Laurinem vyrobili svou vlastní, originální konstrukci.
Slavia, historicky první motocykl tuzemské výroby a ve své době nejdokonalejší motocykl ve střední Evropě, byla hotova na prahu nového století. Dobrá pověst podniku Laurin & Klement se rychle rozšířila po celé Evropě.
Na počátku 20. století se na trhu objevil první osobní automobil české výroby, voituretta – hotová technická senzace. Z malé opravničky kol vyrostla za deset let prosperující firma s několika stovkami zaměstnanců, která vyráběla také nákladní vozy, poštovní vozy, sanitky a stala se největší automobilkou Rakouska-Uherska. V mladé Československé republice však začala sílit konkurence a továrnu Laurina a Klementa navíc roku 1924 postihl ničivý požár. Svou firmu nakonec prodali Škodovým závodům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.