Historická dráha Kateřina u rezervace SOOS nabídne v letošní sezoně několik novinek

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mezi starými lokomotivami a vagóny se letos poprvé sešli členové spolku, který historickou dráhu provozuje

V těsné blízkosti přírodní rezervace SOOS u Chebu má hlavní technické zázemí historická důlní dráha Kateřina. Její uzavřený areál tvoří vznikající muzeum, klubovna a hlavně depo vlakových souprav. 

Mezi starými lokomotivami a vagóny se letos poprvé sešli členové spolku, který historickou dráhu provozuje. Do uzavřeného areálu přišla v chladném a vlhkém počasí necelá desítka nadšenců.

„Je to naše první letošní schůzka, kterou věnujeme hlavně prohlídce celého areálu a zjišťujeme, jaké škody tady napáchala nepřízeň počasí. Samozřejmě kontrolujeme i technické vybavení a všechny stroje,“ vysvětluje Petr Hošek, šéf spolku, který muzejní dráhu provozuje. „Dnes třeba přemísťujeme štěrk. Ten budeme letos potřebovat na zpevnění a vylepšení tratí. Je sice zima, ale potřebné zázemí máme v blízké základně,“ dodal.

Areál hlavního depa dráhy Kateřiny tvoří zejména kolejiště, odkud turistické soupravy vyjíždí. V blízkosti stojí plechová hala, ve které stojí malé osobní vagóny určené k vyhlídkovým jízdám. Stojí tu také lokomotivy, původní důlní vagóny a zbytek technologie, která v minulosti přepravovala sypký materiál do jednotlivých nákladních vozů.

Zastřešená část areálu s technikou a informačními panely by se měla letos poprvé otevřít veřejnosti. Další novinkou letošní sezony by měly být vlakové důlní soupravy, které spolku zapůjčil majitel z Německa. 

Úzkorozchodná dráha Kateřina zahájí letošní turistický provoz v začátku měsíce května. Turisté ji budou moci využít k výletním jízdám po osmikilometrové trase. Právě o tu se stará spolek, jehož členové v areálu pracují z nadšení pro věc. Bez nároku na finanční odměnu.

Muzejní dráha Kateřina přibližuje historii těžby písků a keramických jílů v okolí města Skalná. Úzkokolejky v regionu vznikaly zejména na přelomu 19. a 20. století. Materiál přivezený po těchto železnicích pak pokračoval k jednotlivým odběratelům po železnici s klasickým kolejovým rozchodem. Síť úzkorozchodných železnic byla kdysi dlouhá téměř 100 km. 

Spustit audio
autor: zdt | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary