Herec Jiří Klem: Předabovat Vlastimila Harapese bylo špatně

10. únor 2021

Herec Jiří Klem se prosadil především v dabingu. Jen málokdo ale ví, že jeho zvučným hlasem promlouvá i český herec Vlastimil Harapes ve filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku.

Patnáct let vyučoval Jiří Klem herectví na DAMU. „Říkali mi, že bych to měl zkusit, protože potřebují mladé lidi,“ směje se herec, jehož žáky byli například Ivan Trojan nebo Lukáš Hlavica. Dodnes si herec vzpomíná na radu, kterou do začátků dostal od vedoucího katedry herectví a filmového režiséra Františka Laurina: „Nemusíš to dokončit, zkus to. Moje zkušenost je ta, že když to vydržíš a překročíš určitou hranici své netrpělivosti nebo lenosti, tak věř tomu, že mladí lidi ti dají něco, co tě může jen obohatit.“

Majitel neopakovatelného hlasu

Pro mnohé může být překvapením, že Jiří Klem propůjčil svůj hlas Vlastimilu Harapesovi ve filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku. „Byl tím dotčen a já mu naprosto rozumím,“ začíná vysvětlovat příhodu herec.

„Ozvala se mi režisérka Poledňáková, že má o barvě hlasu toho krutého a cynického baleťáka jinou představu, a požádala mě, zda bych ho namluvil,“ vysvětluje Jiří Klem. „Myslím si ale, že trochu došlo k utajení této skutečnosti.“ S namluvením postavy Vlastimila Harapese Jiří Klem zpětně nesouhlasí: „Myslím si, že to bylo špatně. Chápu to tehdy, když se jedná o herce cizí národnosti nebo když má herec akcent, který neladí s postavou.“

Herec vedlejších rolí a antiprinc

Ve filmech a seriálech si Jiří Klem zahrál především vedlejší role. Objevil se například v televizním seriálu Třicet případů majora Zemana, kde v díle s názvem Romance o nenápadné paní ztvárnil zápornou roli zlého hrubiána. „Práce na place byla pohodová, pro mě to skončilo negativně akorát tak, že když byl tento díl vysílaný, tak jsem přišel v Košířích do řeznictví a tam mi jedna paní řekla: ‚Vám bych, pane Klem, ode dneška radši nic neprodala‘,“ vypráví herec se smíchem.

Jednu z hlavních rolí, prince, si však zahrál v pohádce z roku 1971 Kráska a zvíře. „Říkal jsem, že já s tímhle profilem nejsem princ jako Pavel Trávníček nebo Petr Štěpánek,“ směje se herec a upozorňuje na scénu, kdy je jeho přerod ze zvířete do krásného prince rychle ukončen do takzvané bílé tmy.

Proč považuje Jiří Klem dnešní dabing za průmysl a co je valná hromada, která mu pomáhá vybírat role? Poslechněte si záznam celého pořadu.

Spustit audio