Ekologicky třeba i do parku. Strážníci ve Františkových Lázních jezdí v novém voze

4. říjen 2017

Zatímco většina příslušníků městské policie v Česku jezdí v postarších škodovkách, ve Františkových Lázních zvolili zajímavější model. Strážníkům tu pořídli hybridní vůz, který šetří ovzduší města.

Hybridní automobil je zatím v provozu měsíc a ve městě prý budí poměrně značný ohlas. „Lidem se líbí. Produkuje méně emisí, je tichý a navíc také hezký. Turisté se s ním dokonce fotí,“ pochvaluje si starosta města Jan Kuchař.

Strážníci zatím vůz využívají ke kontrole ulic města, parků i kolonád a samozřejmě k řešení dopravních přestupků. Jelikož jde o zvýšený vůz, tzv. crossover, projedou strážníci i vycházkové cesty v parcích. Zejména zde oceňují jeho tichý a ekologický provoz, který neobtěžuje lidi ani přírodu.

Spotřeba je na třetině

Strážníkům dělá radost především pohodlná a bezpečná jízda, starosta už má ovšem také spočítáno, na kolik vyjde provoz auta obecní kasu.

„Po prvním měsíci provozu vidíme, že spotřeba oproti původnímu dieselovému automobilu klesla zhruba na třetinu. Každým rokem najezdíme zhruba 30 tisíc kilometrů, to znamená úsporu asi 85 tisíc korun,“ říká starosta.

Hybridní vozy si české radnice obvykle nepořizují. Starosta Jan Kuchař ale tvrdí, že právě státní správa by měla jít v ekologických pohonech příkladem.

„Františkovy Lázně jsou na životním prostředí bezprostředně závislé. Je naší povinností o něj pečovat,“ tvrdí starosta Kuchař. „Ekologický vůz pro městské strážníky je jen kapkou v moři našich kroků k ochraně životního prostředí. Takové kapky ale tvoří moře,“ dodává.

Hybridní auto se samo dobíjí při brzdění

Hybridní pohon představuje kombinaci elektromotoru s benzínem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena nebo vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je šetrnější k životnímu prostředí.

Například hybridní vůz, který mají ve Františkových Lázních k dispozici, spotřebuje za rok při najetí 20 tisíc kilometrů zhruba 21 tisíc korun, běžný diesel stejné kategorie téměř 25 tisíc korun. Za tři roky tak lze ušetřit téměř deset tisíc korun.

Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo měření. Hybridní vozy už také pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio