Chebská Galerie 4 se změnila v pomyslný ostrov, na kterém vystavuje fotograf Bořivoj Hořínek

19. červenec 2024 14:25

Mezi celou řadou tematicky různorodých snímků Bořivoje Hořínka na retrospektivní výstavě Fotograf na ostrově najdou návštěvníci v chebské Galerii 4 také videoartovou instalaci nazvanou Spěchej pomalu.

Autor na ní experimentoval i s živými šneky jako s pohyblivými body, ze kterých sestavil „pohyblivý“ čtverec. Návštěvníci uvidí také například Hořínkovy snímky, na kterých díky prostorovým iluzím boří pravidla perspektivy a vytváří v krajině zdánlivě nelogické obrazce. V druhém a třetím patře to díky fotografově šířce záběru vypadá, jakoby tam vystavovalo hned několik autorů. Černobílé kompozice střídají například pestrobarevné kompozice s mozaikami nebo barevnými poli.

Na několika snímcích je vidět ostrovský fotograf při práci. A takhle popsal své video se šneky nazvané Spěchej pomalu. Na něm je čtvercová síť tvořená šestnácti šneky. „Tím, jak se každé zvíře na svém místě otáčí, vytváří pohyblivé body. Ve výsledku se šneci pohybují v rytmu neúprosně tikajících hodin, které určují jejich tempo.“

Na první pohled hravá a roztomilá kreace tak dostává existenciální rozměr života determinovaného časem, který zásadně ovlivňuje nikoli konstrukt se zvířaty na monitoru, ale jejich pozorovatele. „Původně jsem chtěl, aby šneci utekli a čtverec zůstal prázdný. Jenomže šneci místo toho aby utekli, se dostali do jedné hromady. Tam po sobě lezli a bůhvíco tam dělali. Z celého záznamu jsem vybrat pětadvacet fází, kde jsou ještě na svých místech a různě se otáčejí a rozhlížejí,“ popsal Hořínek cestu k výsledné práci.

Čtvercové kompozice

„Autor se ve své vlastní tvorbě od 80. let zaměřuje na specifickou podobu přetváření skutečnosti, často prostřednictvím vizuálních klamů. Pro originální fotografický koncept využívá rozbíhavého, jakoby antiperspektivního uspořádání různých, většinou přírodních, prvků v prostoru. Ve výsledném záznamu, jak autor své fotografie nazývá, pak zobrazené komponované elementy vytvářejí téměř dokonalý čtverec, jenž svou plošností a exaktností kontrastuje s okolní realitou v klasické perspektivě,“ popsal Hořínkovu tvorbu ředitel karlovarské Galerie umění Jan Samec.

Jak doplnil, oblíbené čtvercové kompozice autor vytvářel a vytváří i jinými způsoby a s jinými cíli, například jako záznamy dějů. Příkladem je série snímků nazvaných Hostina, na kterých vytvářejí kompozici holubi, kteří postupně vyzobávají jednotlivé části čtvercového pole na dlažbě.

Výstavu prací Bořivoje Hořínka Fotograf na ostrově můžete vidět v chebské Galerii 4 do konce srpna.

autoři: Josef Šorfa , nkr
Spustit audio