Rezervace SOOS na Chebsku nabízí poznání přírody i historii úzkorozchodné železnice

7. srpen 2015

Velké turistické návštěvnosti se těší obnovená úzkorozchodná dráha Kateřina u Františkových Lázní. Lidé se sem vydávají za poznáním historie těžby i zdejšího přírodního bohatství v rezervaci SOOS.

Muzejní dráha Kateřina je skutečným unikátem. Je jednou z posledních funkčních tratí v Čechách, která navíc dnes slouží turistům. Ještě v minulém století ale byla hlavní tepnou pro převoz vytěžených surovin pro výrobu porcelánu.

Jedním z příznivců úzkorozchodných tratí je Robert Koutný. „Historie těžby je stará více než 100 let. Jedná se zejména o těžbu jílu a písku, které se dříve těžily v různých lokalitách, jež patřily několika firmám. Po válce pak došlo ke sjednocení a v současné době tato ložiska patří firmě, se kterou spolupracujeme při provozu našich turistických vláčků,“ říká Koutný.

Kromě obnovené dráhy a projížděk mohou turisté navštívit dvě zajímavé expozice. Přímo ve stanici Kateřina je výstava, která vyobrazuje úzkorozchodné dráhy ve světě a proč vlastně vznikaly. Jsou tu vystavené i exponáty, třeba převodovka nebo motor. Ve stanici Rampa je pak seřazeno několik historických lokomotiv.

„Je zajímavá proto, že je to největší flotila dieselových lokomotiv na rozchodu 600 milimetrů v České republice. Jedná se dohromady asi o 15 lokomotiv čtyř různých typů, takže pro fanoušky i laiky je to velice zajímavé,“ doplňuje kolegu Rudolf Tyller.

Příští rok svou unikátní sbírku úzkokolejek rozšíří. Robert Koutný prozradil, že v prostorné hale už přibývají nové kousky.

„Jejím základem bude zpracovatelská linka. Ta bude doplněna o další mechanismy, které se používaly nebo ještě používají k těžbě těchto surovin. Současně vzniká sbírka vozidel o rozchodu 600 milimetrů. Máme zde třeba takzvaný důlní hunt, plošinový vagon, vozík z plzeňské teplárny a další mechanismy máme slíbené,“ tvrdí Koutný.

Úzkorozchodnou dráhu Kateřina a související výstavy otevřeli turistům před třemi lety. Počet návštěvníků každý rok stoupá. Letošní poslední jízdy se pojedou v září, muzeum je otevřené do října.

autor: Pavla Sofilkaničová
Spustit audio