Po padesáti letech mohou lidé v kraji vidět obrazy velkého experimentátora Otakara Slavíka

31. květen 2019 08:00

Malíř Otakar Slavík zaujal výtvarnou obec svou malbou už před desítkami let v ostrovském Letohrádku. Teď mohou jeho díla vidět návštěvníci karlovarské Galerie umění na výstavě nazvané Ohlédnutí do 23. června 2019.

„Už v šedesátých letech zaujal výtvarnou obec svou malbou, v níž nonkonformním způsobem vytvářel zjednodušené lidské postavy prostřednictvím rastrů. Jejich plány vznikaly z barevných teček, menších i větších koleček, někdy se blížily geometrickému výrazu, jindy byla forma volnější. Tato novátorská cesta otevřela malíři dveře do prestižní Špálovy galerie i k účasti na výstavách ve světě. Malíř se proto krátkodobě mohl na konci šedesátých let živit jen svou malbou,“ uvedl ředitel Galerie umění Jan Samec. Tohle období ale mělo za čas skončit.

„Začátkem sedmdesátých let pod vedením Gustáva Husáka zavládla tzv. ‚normalizace společnosti‘. Nastolený režim malíři znemožnil další vystavování, nákup kvalitních barev, nastaly potíže s ateliérem, umělec se musel vrátit k manuální práci. Přesto intenzivně maloval, teď však více expresivně. Koncem 70. let, po prodělání těžkého infarktu, se rozhodl využít nabídku rakouského azylu a v září 1980 se s manželkou Duňou odstěhoval do Vídně,“ připomněl ředitel Samec. 

Proč se výstava jmenuje ohlédnutí? Má to dva důvody

Jedním je stejnojmenný obraz, který má galerie už řadu let, ale v době totality nemohl být vystavován. A druhým důvodem je „ohlédnutí“ za Slavíkovou výstavou v ostrovském Letohrádku v roce 1969.  Letohrádek je pobočkou karlovarské Galerie umění. „Chtěli jsme představit i díla, která byla tehdy vystavena. V současném výběru se jedná o tyto obrazy: Akt (Ležící), Stojící, Svlékající se, Ležící, Hlava (muže), Kráčející a Torzo (Fragment),“ zrekapituloval ředitel.

„Otakar Slavík měl odvahu jako malíř i jako občan. Sděloval své nekompromisní postoje a konzistentní názory nahlas i v širší společnosti, proto ho nemohla socialistická kulturní a politická nomenklatura vystát. A právě z hluboké integrity umělcovy osobnosti vzniklo rozsáhlé malířské dílo s tak přesvědčivým vnitřním étosem. Karlovarská výstava by ráda přispěla k podobnému poznání i u dnešních návštěvníků,“ přeje si ředitel Jan Samec.

autor: Josef Šorfa | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio