Plusy a mínusy plzeňské MHD

21. listopad 2011

Zdražení jízdného oznámily pro příští rok Plzeňské městské dopravní podniky. Tento krok kritizují kromě cestujících kritizují také občanská sdružení sledující ekologický životní styl. Petra Kosová se tématem zabývá v následujícím příspěvku.

Plzeňská městská hromadná doprava má své plusy i mínusy. Na každý pád by mělo být v zájmu města motivovat co nejvíc obyvatel a návštěvníků Plzně, aby ji využívali místo auta. Podzimní smogová situace takovou potřebu znovu potvrzuje. Ale zdražování jízdného tou správnou motivací nejspíš nebude.

Jaké jsou výhody plzeňské MHD? Jedná se o poměrně hustou síť s četnými zastávkami. Vzhledem k rozloze Plzně se lze dostat z jednoho konce města na druhý poměrně rychle, zvláště tramvaje jsou v dobách nejvyšší frekvence automobilové dopravy rychlostí takřka bezkonkurenční. V poslední době jízdní řád v pozdních hodinách bez velkých časových prodlev navazuje z běžné dopravy na noční autobusové linky.


Ještě jednu přednost je třeba přiznat plzeňským dopravním podnikům: pokud máte výhrady a ozvete se, třeba i e-mailem, je jisté, že dostanete odpověď a hlavně je jisté, že se připomínkami bude někdo zabývat. Bohužel, často se cestující spokojí jen s nadáváním. Ale v tom případě drží Černého Petra oni.

Tramvaj. Ilustrační foto.


Ještě jedná důležitá věc: konečně jsou k dispozici různě drahé jízdenky na 30, 60 nebo 180 minut, lze tedy s 1 jízdenkou přestupovat - není to tak dlouho, co byla Plzeň snad jediné místo v Evropě, kde to možné nebylo.

A teď problémy. Už samotné zdražování je pro ty, kteří se rozhodují, zda jet tramvají nebo autem, demotivující. Ale budiž. Nad úvahami o jízdném ovšem zůstává rozum stát nad zjevným terorem Plzeňskou kartou: jízdenka v dopravním prostředku stojí o dvě koruny méně, než v trafice (pokud ji náhodou mají) nebo v automatu (pokud náhodou funguje nebo pokud vůbec náhodou u zastávky je). Zač ta pokuta? Zač trestné body? Čím se provinil člověk, který nechce jezdit načerno? Nebo není z Plzně a nemá tudíž onu vnucenou vymoženost?

Ještě horší je cena jízdenky, kterou lze zakoupit u řidiče. Dosud stála 20 korun. Příští rok to bude už 30. A pouze základní jízdenka, nikoli přestupní. Tedy opět trest za to, že cestující nemá Plzeňskou kartu. Jak jinak si takové opatření vykládat? Na řadě jsou počty: Budou-li chtít jet příští rok MHD dva cestující a budou potřebovat přestupovat a nebudou mít ani kartu ani jízdenku z automatu, nezbude jim, než zaplatit 240 korun za cestu například ze Sylvánu na Slovany a zpět. Za takovou cenu je ovšem výhodnější jezdit po Plzni autem a nevyužívat MHD ani nárazově. Ve třech už je výhodnější i taxi. To je úplně vadný systém! A povede kontraproduktivně ke zvýšení počtu černých pasažérů.

Plzeňská karta


Námětů ohledně jízdného a MHD je minimálně na pět komentářů. Z toho jasně vyplývá, jak je veřejná doprava důležité téma. Evropsky důležité téma! Protože je ostudné jen pomyslet na to, že by do této situace měli vstoupit turisté z Evropy, kteří se do Plzně - jak mnozí doufáme - v hojné míře budou sjíždět v roce 2015. Město by mělo být tou dobou připravené nabídnout nejen kulturní akce evropské třídy, ale také poskytovat služby stejné úrovně.
Určitě by stálo za to věnovat tématu veřejné dopravy jednu z "Diskusí 2015", které Český rozhlas Plzeň pořádá každý poslední čtvrtek v měsíci.


autor: Petra Kosová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.