Ovzduší znečišťuje každé auto, včetně elektromobilů

9. červenec 2023

Intenzivní provoz na silnicích, území Národního parku Šumava nevyjímaje, s sebou přináší i znečištění ovzduší, respektive přírody jako takové.

V současnosti je vyvíjen tlak na to, aby se emise automobilů snížily na minimum, a to až na nulu, což by znamenalo zákaz provozu aut se spalovacími motory, které nahradí třeba elektroauta. I tato vozidla za sebou zanechají výraznou chemickou stopu.

Emise, které vytvářejí automobily, se ve světě monitorují už desítky let. Konkrétně v České republice se systematický monitoring tohoto druhu provádí už přes tři desítky let. Jenže v devadesátých letech minulého století se monitoroval výskyt jen některých chemických látek, především olova. V současnosti se pravidelně zkoumá přítomnost a koncentrace zhruba čtyřiceti prvků, které vozidla mohou produkovat.

„Zjišťujeme, že komunikace je zdrojem všech těch prvků v okolí. Určitě se olovo nahradilo platinovými kovy z katalyzátorů – to je dokázané a dá se to změřit. Jsou tam ale i jiné prvky z brzdových destiček, aditiv olejů a tak dále," říká geobotanik Ivan Suchara z výzkumného ústavu Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, který tento monitoring provádí.

Takže s nástupem elektromobilů, u kterých se nepoužívá katalyzátor výfukových plynů, by měla třeba platina z toho pestrého koktejlu drahých a většinou pro lidský organismus nebezpečných chemických látek, zmizet. Včetně třeba palladia, rhodia a dalších prvků, které se pro katalyzátory používají také. Jenže jako v případě olova, platinu a palladium nahradí lithium a kobalt, které se používají v bateriích elektromobilů.

„Při tom obrovském množství vozidel se to určitě projeví, nebo se předpokládá, že kontaminace tam bude. Protože baterie jsou docela těžké a vozidla mají velkou hmotnost tak se konstruktéři snaží vymyslet lehčí slitiny, kde se používají prvky vzácných zemin – lanthanoidy. Jenže lanthanidy jsou biologicky aktivní prvky a my dnes o nich nevíme mnoho, co můžou způsobit se zdravím lidí, ale běžně se v Číně dávají hospodářských zvířatům a stříkají na pole pro zvýšení objemu biomasy. A dále pak, jak ta vozidla jsou těžká, tak otěry pneumatik a vozovek budou daleko větší než dnes a zase to jsou velmi jemné částice, které dolétnou velice daleko, takže může nastat problém jiný," dodává Ivan Suchara.

Každé vozidlo, na jakýkoli pohon, pokud to třeba nebude kůň nebo osel, nám vždy do ovzduší uvolní spoustu látek, které budou mít nějaký vliv na lidský organismus. A největší roli přitom hraje hustota dopravy.

autor: Jan Dvořák | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio