O prospěšnosti krize

19. leden 2009

Čím více podnikatelé musí vzhledem ke krizi omezovat výrobu a hledat úspory, tím větší zátěž se přesouvá z privátního do veřejného prostoru. Poznámku o tom, kde se pole veřejného zájmu naopak otevírá, připravil Ondřej Vaculík

Povodeň je sice živelná katastrofa, ale v něčem ji můžeme připodobnit ke krizi. Ještě si asi vzpomínáme, jak při povodni v roce 2002 jediné fungující spojení mezi Plzní a Prahou obstarávala železnice. Její pevné náspy nejen odolávaly náporu stoleté vody, ale celá trať spolehlivě vyčnívala nad vodní hladinu. Tehdy člověk docenil budovatele železnic, kteří do veřejné dopravy velkoryse investovali peníze i značný technický um. Železnici totiž může použít každý - ba i bezdomovec, když má jízdenku.

vlak

Nyní se novým ministrem dopravy stává bývalý hejtman Středočeského kraje Petr Bendl, když jeho předchůdci bylo vytčeno, že stavba dálnic postupuje pomalu. Bendl to má napravit. Nebylo však řečeno, že za kritizovaného ministra Řebíčka měla veřejná doprava jako České dráhy konečně trochu silnější rozpočet, a to možná na úkor dálnic, které převážně slouží dopravě individuální. Úkol Petra Bendla se dostává do rozporu s veřejným zájmem v době krize.

Investování do nových aut a všeho co kolem nich patří, jak nyní automobilky poznávají, k výdajům takříkajíc zbytným - lidé v obavě ze sociálních nejistot nekupují to, co zrovna nemusí mít. Naproti tomu hledání práce, cestování za prací i do škol je nezbytné v každé době. Každý národohospodář ví - že nyní je nutné věnovat zvláštní pozornost veřejnému prostoru - všemu, co slouží široké veřejnosti. Racionalizace by měla souviset s politikou zaměstnanosti. Čím více lidí se užitečným způsobem uplatní v nezbytných službách a všeobecně prospěšných pracích, tím lépe se podaří krizi překonat. Není umění kvůli úsporám lidi propouštět, umění je naopak pracovní místa udržet a využít je efektivněji. Železnice takovou příležitost poskytují, protože jejich klientela - na rozdíl od dealerů automobilů - bude stabilní i za krize, ba možná dokonce vzroste. A modernizovat a udržovat je opravdu co.

montování výhybky

Například železniční stanice bez obsluhy, demolované vandaly, nejsou výsledkem racionalizace, ale nouze. Ušetří-li dráhy jeden podprůměrný plat na staniční obsluze, často vznikne nejen jeden nezaměstnaný na sociální podpoře, ale důsledkem jsou také obrovské škody na majetku, který bez dozoru rychle propadá zkáze. Krize nám dává příležitost smysluplně pozdvihnout veřejné služby, veřejný prostor. Otázka je, zda si to také uvědomuje nový ministr dopravy. Kam státní peníze půjdou. Jestli do strojů a nafty na přesun tisíců tun zeminy a kubíky betonu při budování dálnic, po nichž smějí jezdit jenom některá motorová vozidla, nebo na veřejnou hromadnou dopravu, kde je zapotřebí kromě strojů také lidské práce, a která slouží všem v dobách lepších i horších.

Nádraží
autor: Ondřej Vaculík
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.