Noviny "zdarma"

20. duben 2011

Dokáží vás rozčílit nevyžádané tiskoviny ve schránce? Noviny zdarma většinou vyhazujeme. Jsou ale tací, kteří je přečtou a rozeberou - a leccos odhalí. Jako v následujícím příspěvku Jiří Stočes.

Všichni jsme během minulého měsíce dostali domů časopis Plzeňský kraj, který vydává krajský úřad údajně proto, aby nás mohl lépe informovat. Výběr podávaných informací je ovšem veden především snahou ukázat představitele kraje a jejich politickou stranu v co nejlepším světle, abychom je při nejbližších volbách opět zvolily. Časopis tak jen srší pozitivními zprávami o obětavé péči našich moudrých politiků o blaho všech obyvatel kraje. Nutno však podotknout, že podobné „informační“ časopisy vydávají i obce a města, zdravotní pojišťovny, stavební spořitelny, pošta, elektrárenské a plynárenské společnosti, dopravci, obchodní řetězce a celá řada dalších institucí a společností. Bohužel ani univerzitní tiskoviny, zvláště pak na Západočeské univerzitě, se v tomto ohledu příliš nevymykají. Kromě důrazu na prezentaci vlastních úspěchů, kterých by si jinak zřejmě málokdo všiml, mají společného ještě to, že je financujeme ze svých daní, poplatků a zaplacených služeb, aniž bychom to mohli jakkoli ovlivnit. Jediné, co s tím tak můžeme udělat, je dávat veřejně najevo, že si nenecháme jen tak věšet bulíky na nos.


Vrátím se tedy k zmíněnému novému číslu Plzeňského kraje a zcela si vystačím si se stránkou 18, tedy s rubrikou názory. Pravidelně se zde vyskytuje příspěvek představitele opozice, který má vždy stejný syžet: Velmi opatrná, decentní a velmi obecná kritika současného vedení kraje a zároveň jednoznačné a jasné zdůraznění zásluh z minulého volebního období, kdy byla dnešní opozice u moci. Druhým článkem na stránce je oznámení o nově nastupujícím radním pro oblast sociálních věcí, kterým je starosta městského obvodu Plzeň 1 Miroslav Brabec. V jeho stručném životopisu se píše že – cituji - „v posledních letech na univerzitě vyučuje občanskou výchovu, politologii, filmové umění a vlastivědu.“ (Konec citace). Nic z toho není pravda, magister Brabec už na Západočeské univerzitě přinejmenším sedm let nic neučí. Ale proč to občanům netvrdit, na některé voliče to třeba zapůsobí…

Krajský úřad Plzeňského kraje

Své hluboké vzdělání nám konečně na téže straně prezentuje ve svém článku komunistický radní města Plzně a zároveň člen jedné z komisí Rady Plzeňského kraje Jiří Valenta. Tento nositel dvou magisterských a jednoho doktorského titulu se jal čtenáře poučit o sémantickém vývoji pojmu kultura a posléze připojil hrst svých úvah. Soutěžím s přáteli, kdo v tom článku najde větší nesmysl. Že si autor plete sémantiku s etymologií? Nebo že zaměňuje kult a kulturu? Že jako pravý učenec používá latinské termíny, ovšem není schopen oddělovat jednotlivá slova a například v souvislosti se středověkým křesťanstvím používá v latině plurál a hovoří o kultu bohů? Nebo že současnou slovníkovou definici kultury datuje na počátek jakési blíže neurčené „vědecké revoluce“? Někteří z Vás možná také užasnou nad geniálním zjištěním, že kulturnost má na společenskou kulturu někdy úzkou a jindy volnou vazbu, jiní pak možná ještě rádi zavzpomínají na komunistické pojetí kultury jako společenské nadstavby. Jiří Valenta totiž kulturu definuje jako individuální nátěr každého z nás! A jak autor tohoto osvětového článku zdůrazňuje, každý může svojí individuální kulturu, tedy onen nátěr, spatřovat v něčem jiném, třeba ve sportu nebo v mezilidských vztazích. To bezesporu může, ovšem je takto zcela subjektivně definovaná kultura, kterou tím pádem můžeme podle svého uvážení měnit jako ponožky, stále ještě kulturou? Co má společného s kultivací, tvorbou, reflexí doby či nedej bože uměním? A zejména, lze na takto subjektivně pojatou kulturu jakožto nátěr vztahovat kategorický požadavek – a teď raději opět cituji – „respektu doprovázeného tolerancí kulturních odlišností, dnes vytrvale atakujících životní prostor každého člověka“ (konec citace)? Je-li někdo stoupence tzv. pivní kultury, riskantní rychlé jízdy, nebo se rozhodl pro nátěr playboje, máme vážně jeho postoj jakožto kulturní odlišnost respektovat a tolerovat?
Nemyslím, že Jiří Valenta své úvahy až takto domyslel. Spíše kráčí ve stopách jiného legendárního českého vzdělance, jenž proslul výrokem: Sudkulatý, rystupije, tujekára, tentorie. Mimochodem, i on to ve správě státu dotáhl daleko…


autor: Jiří Stočes
Spustit audio