Na kolech nebo po kolejích?

22. březen 2002

Žádný skandál, žádná politická blamáž ani převratná událost. V takový den se vynořila zpráva jako by osnovaná na objednávku. Vysílaly ji všechny rozhlasy včetně našeho. O co šlo: Z jakýchsi průzkumů, konaných za neznámých podmínek, náhle vyplynulo, že lidé považují naše železnice za nespolehlivé a vlakové jízdné je příliš drahé. Kde a proč se taková zpráva vzala? Tak začíná svůj komentář Ondřej Vaculík.

K japonským železnicím mají ty naše opravdu daleko. Když bychom ale vyhodnotili údaje o příjezdech a odjezdech vlaků českých drah, došli bychom k tomu, že více než 95 procent vlaků odjíždí a přijíždí včas. Zpožděné jsou některé rychlíky. Zvláště na úsecích nově budovaných rychlostních koridorů, což je záležitost dočasná, Japonci ji mají dávno za sebou. A co se týká drahoty jízdného: máte-li takzvané zákaznické jízdné, například zpáteční jízdenku a nebo i jízdenku pro jednotlivou jízdu na kartu "zet", kterou pořídíte na celý rok za 200 korun, pak vás kilometr na železnici stojí méně než korunu. V porovnání s cenami jiných služeb je to sazba docela snesitelná.

Vlak

Ale nejsem placeným propagátorem železnic. Pouze se snažím ve prospěch železnice vyrovnat, co způsobila tak zvaná automobilová lobby. To ona navedla agenturu, aby vytvořila zprávu o drahotě a nespolehlivosti našich železnic. Z jejího podnětu vznikají i články v motoristických časopisech, kde odpovědní redaktoři docházejí k závěru, že za jistých okolností je cestování automobilem mnohem levnější než cestování vlakem. Ovšem do nákladů vždycky zapomenou započítat pořizovací cenu automobilu, někdy i pojištění, povinné ručení, a nikdy nemluví o zátěži, kterou motorismus působí přírodě. A co se týká spolehlivosti, pak opravdu moderní auta spolehlivá jsou. Startují i v krutých mrazech. Ale vinou dopravních zádrhelů, kolapsů, objížděk a přemíry aut dojedete ve více než třiceti procentech jízd do cíle později, než jste plánovali nebo chtěli. A stav se bude zhoršovat, no jako například v Japonsku.

Škoda Superb

Chápu, že je jaro a prodejci aut potřebují prodávat. Už jim nestačí reklamní plochy, podprahově se derou i do zpráv. A protože zpravodajství veřejnoprávního rozhlasu má být vyvážené, využívám k tomu tohoto komentáře: Zprávu o drahotě a nespolehlivosti železnic jsme vysílali třikrát. Takže: doprava osobními auty je nespolehlivá, nespolehlivá, nespolehlivá a jejich provoz je drahý, drahý a drahý.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.