Může pobavit čistý humor bez vtipu? Galerie umění ukazuje, že to jde
Důkazem, že nejlepší nápady vznikají v hospodě, může být Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu. Umělecká skupina vznikla v pražské hospodě U Křižovníků v roce 1963, a založili ji Jan Steklík s Karlem Neprašem. Výběr jejich prací, společně s díly dalších členů uskupení, představuje karlovarská Galerie umění v expozici nazvané Intermédia v dílech umělců Křižovnické školy.
„Vedle zakladatelů Steklíka a Nepraše se v hospodě setkávali umělci jako Rudolf Němec, Eugen Brikcius, Olaf Hanel, Zbyšek Sion, Jan Šafránek, Naděžda Plíšková a Otakar Slavík, literát Andrej Stankovič, překladatel Paul Wilson z Plastic People, poeta Petr Lampl nebo konkrétní básníci Jindřich Procházka a Vladimír Burda,“ připomíná kurátorka výstavy Duňa Slavíková.
Propojení tradičních a inovativních přístupů
„Jejich tvorba kombinovala klasická média sochařství a malířství s intermediálními postupy, happeningy, akcemi, spontánními eventy, literárními výstupy, poezií, filmem, fotografií, konceptuálními akcemi a hudbou,“ vysvětluje kurátorka, proč je výstava intermediální.
Návštěvníci výstavy mohou vidět dobové fotografie z konceptuálních akcí, nebo momentky ze setkání v hospodě, která byla pro členy Křižovnické školy druhým domovem. Hospodské prostředí nabízelo umělcům prostor pro kreativní práci a experimenty, ale také únik z reality normalizační doby.
„Křižovnická škola měla vlastní hudební kapelu, Sen noci svatojánské band. Její člen Vratislav Brabenec hrál nejen s Plastic People, ale i s dalšími undergroundovými kapelami,“ doplnila kurátorka. Výstava bude v karlovarské Galerii umění k vidění do 5. ledna.
Nejnovější zprávy
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.