Karlovy Vary uvažují o projektu příměstské tramvaje
Tramvajové soupravy byste v ulicích Karlových Varů hledali marně. Městskou hromadnou dopravu tady zajišťují výhradně autobusy. V budoucnu by to ale mohlo být jinak. Radnice známých lázní totiž uvažuje o možnosti propojit okrajové čtvrti takzvanou příměstskou tramvají.
„Celý ten systém má pracovní název městská železniční doprava, což je v podstatě využití stávajících kolejových tratí ve městě k začlenění do systému MHD,“ popisuje projekt karlovarský primátor Petr Kulhánek.
Jakési malé nadzemní metro by jen využilo stávajících málo využitých kolejí procházejících městskou periferií.
„V momentě, kdy v lázeňském území nemáme železniční trať, tak nebude obsluhovat přímo lázeňské území. Ale obchodně-správní území a jednotlivé čtvrti jsou přesně ta místa, kde když vzniknou nové zastávky, tak doprava po železnici může plnit svůj účel,“ domnívá se Kulhánek.
Odborníci varují: lázeňské město není pro tramvaje vhodné
Lázeňské město má zatím k dispozici pouze studii. Zkušeností sousedních měst využít nemůže. I tady se projevují nevýhody kopcovitého terénu. Pro malá sídla je navíc podobný typ dopravy nevýhodný.
„Města v Karlovarském kraji mají tu nevýhodu, že leží v různé nadmořské výšce. A pochopitelně takováto kolejová doprava není úplně nejvhodnější pro podobný typ měst. Musíte mít lehkou tramvaj, která to zvládne,“ tvrdí krajský radní Petr Navrátil, který patří mezi regionální dopravní experty.
Využití stávajících kolejí na území lázní se mu líbí. Realizace nápadu prý ale vůbec nebude jednoduchá. „Je to cesta, která bude minimálně trvat až 20 let. Te nemůžete uspěchat ani v takhle malém městě,“ říká Navrátil.
Město v současné době zadává studii proveditelnosti projektu, kterému ale mnozí odborníci nevěří.
„Přiznám se, že někteří dopravní odborníci říkají, že je to nevýhodné. Nicméně dokud nedostanu čísla, která mi dají jasnou odpověď, tak zůstanu optimistou. Já si myslím, že by to do města určitě patřilo,“ doplňuje na závěr primátor Petr Kulhánek.
Projekt nikoliv příměstské, ale klasické tramvaje v lázních kdysi zhatila první světová válka. Osud současného projektu teď mají v rukách ekonomové.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Policie našla pohřešovaného chlapce ze Zlínska. Byl držen proti své vůli v chatě ve Žlutavě
-
Teroristický útok na pláži v Sydney má nejméně 15 obětí. Stříleli otec a syn
-
Převažuje pocit smutku, můžeme být ale pyšné, říká po prohře ve finále florbalistka Staňková
-
‚Dohodli se, že budou pokračovat v pondělí.‘ Jednání o míru na Ukrajině trvala přes pět hodin