Jaroslav Vrchlický: Fixní idea. Příběh o lásce k ženě i k mateřštině čte Oldřich Kaiser

7. červenec 2025

Starý pan Kobula dlouhá léta zastává úřad majordoma v jedné rodině v italské Modeně. Ač žije ve slunné Itálii už dlouho, stále miluje svoji mateřštinu a domnívá se, že ji snad dokonce stále perfektně ovládá. A ve vzpomínkách mu občas vytane i jeho dávná láska, kterou prožil na Zbraslavi.

Čte: Oldřich Kaiser
Napsal: Jaroslav Vrchlický
Režie: Jan Lorman
Natočeno: v roce 1978
Redaktor: Dagmar Jaklová-Oravová

Italské reálie poznal Jaroslav Vrchlický osobně v polovině 70. let 19. století, když více než rok působil jako tajemník a vychovatel synů hraběcí rodiny Montecuccoli-Laderchi nejprve v Meranu, později v Livornu.

Dílo Jaroslava Vrchlického (1853-1912), jednoho z nejplodnějších a nejvšestrannějších českých spisovatelů, čítá okolo 270 svazků, z toho je přes osmdesát básnických sbírek a na padesát divadelních her. Okrajově psal spisovatel, který byl v letech 1904–1909 a 1911 a 1912 nominován na Nobelovu cenu za literaturu, také prózu, především povídky.

V roce 1886 vychází první soubor jeho povídek pod názvem Povídky ironické a sentimentální. Kritikům se příliš nezamlouval, v jedné z kritik se můžeme dočíst, že některé z textů v této sbírce se „vymykají vůbec uveřejnění.“ O rok později vyšel povídkový soubor s názvem Barevné střepy a v roce 1892 soubor Nové barevné střepy. Recenzentům se texty uveřejněné v těchto sbírkách líbily o něco víc. „Od povídek ironických a sentimentálních i od dřívějších Barevných střepů jsou tyto Nové barevné střepy pokrokem k lepšímu. Pěkné zajímavé předměty, jemné zpracování, elegantní forma a jakýsi mravní cit, s nímž se může každý smířiti, dodává sbírce rozhodné ceny.“

autor: Martina Toušková | zdroj: Tvůrčí skupina Drama a literatura
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.