Do sokolovského kostela se vešla obří koncertní pódia, růže a chodící střílny

Martin Káňa - podium
Martin Káňa - podium

Sokolovský kostel sv. Antonína Paduánského zaplnila opět umělecká díla. První letošní výstava přibližuje práci absolventa Akademie výtvarných umění v Praze Martina Káni. 

Expozice se jmenuje jednoduše - Káááňa. Umělec se zabývá figurální tématikou a expresivně pojatými studiemi v nadživotních velikostech. Jeho doménou jsou monumentální práce, a to v podobě velkých hudebních pódií. Ta jsou k vidění na fotografiích, zatímco plastiky a obrazy komiksových postav uvidí návštěvníci v origiále.

„Jde o retrospektivní výstavu, která přibližuje posledních osmnáct let mé tvorby,“ uvedl Martin Káňa. Fotografie zobrazují obří koncertní pódia na festivalech Drum’n’Bass, kterým dal svou podobu v Benšeově a v Milovicích.

K vidění jsou na výstavě také komiksové postavy, obří růže, jejíž trny tvoří bojová letadla a plastiky. Některé z nich připomínají chodící opevněné střílny, další pak tvoří mapu České republiky, zabalenou do levných tašek z netkaného textilu.

„Stále je to ten stejný, řekl bych až mudrlant, který se svými díly zamýšlí nad politickou situací. Souběžně s tím kultivuje lásku k těm neuvěřitelným robotickým transformerům,“ uvedl kurátor výstavy Josef Vomáčka. 

O autorovi

Martin Káňa se narodil se 10.10.1975 v podhůří Krušných hor ve Vejprtech. Střední školu Václava Hollara v Praze 3  zakončil maturitou v roce 1995. V témže roce byl přijat na Akademii výtvarných umění v Praze do ateliéru kresby profesorky Jitky Svobodové.

Jednou z aktivit, kterými na sebe upozornil, bylo řešení klubových scén z hlediska výtvarného designu. Tři stálé realizace interiéru chillautu vstupní haly a klubu music café během tří let provedl v Karlových lázních v Praze. Velmi si váží umístění objektu Scooterru v expozici Laboratoře, která je součástí stálé sbírky 20. a 21.století v Národní galerii v Praze.

V současnosti spolupracuje na společných projektech skupiny Ztohoven, v posledních dvou letech byl účasten velmi intenzivní výstavní činnosti v nejrůznějších galeriích s celou řadou zajímavých mladých tvůrců a velké výstavy moderní sochy na hlavním pražském bulváru – Václavském náměstí.

Jednou ze stěžejních výstav byla účast v rámci projektu Konec světa v Národní galerii v Paláci Kinských. Stal se naším nejznámějším a nejslavnějším tvůrcem v praxi používaných monumentálních děl v podobě koncertních pódií.

Výstavu prací Martina Káni bude možné vidět v kostele sv. Antonína Paduánského do 3. března. Otevřeno je od úterý do neděle,