Cheb se stal prostřednictvím výstavy v Galerii výtvarného umění lázeňským městem plným soch

Chebská galerie Výtvarného umění nabízí neobvyklé nahlédnutí do pomyslného lázeňského provozu, který představuje ve své Malé galerii. Lázně pak doplňuje ve Velké galerii výstava Vladimíra Šmída, který vytvářel například plastiky pro veřejná prostranství. 

Lázně a wellness v Malé galerii

Výstava tří zástupců aktuální košické scény, absolventů Fakulty umění tamní Technické univerzity, tematizuje fenomén wellness. Prostřednictvím objektů, symbolicky zastupujících reálné předměty procedur, instalace evokuje služby, které ozdravují tělo i mysl.

Masážní stůl (GAVU, Malá galerie)

Pokud návštěvník není schopen relaxovat a opustit roli, kterou zastává ve svém běžném životě, proces očisty nemusí proběhnout. V tomto případě nedochází ke „zpomalení“ a mentální masáž může představovat až bolestivý úkon.

Narušitelé mohou negativně působit na ostatní návštěvníky wellness. Vnášejí do uzavřeného prostoru moment časovosti a dochází k uvědomění si tlaku z venkovního světa. Narušitelé mají svá rozdílná specifika - někdo se snaží v prostoru vydržet a přetrvat v něm, jiní se snaží za každou cenu dostat ven a vrátit se do svého běžného života. Jejich přítomnost nemusí být vždy viditelná a ostatní tak mohou pouze vnímat úzkostlivou atmosféru, kterou do prostoru vnáší.

Vladimír Šmíd a jeho Hledání prostoru

Prostory Velké galerie patří nyní instalacím Vladimíra Šmída, určeným pro veřejný prostor. „Přestože Vladimír Šmíd (1930–1998) během svého života vytvořil sochařské dílo vysoké kvality, jež zahrnuje desítky realizací pro veřejný prostor v severních Čechách, dnes je zcela zapomenutý. Chebská výstava s doprovodnou monografií je po dlouhé době první, která ho připomíná mimo Teplice, kde prožil většinu svého života,“ informovala kurátorka Zuzana Krišková. Připomněla, že Šmídova volná tvorba se odvíjela v keramice a v sádře. Jeho keramika z 60. let z pálené hlíny působí syrovým dojmem a vychází z klasické formy vázy.

Práce Vladimíra Šmída a video o jeho práci. (GAVU, Velká galerie)

Sádrové plastiky jsou naopak založeny na hladkém bílém tvaru složitých forem a od kubistického tvarosloví v nich dospěl až ke zcela abstraktním reliéfům. „Jeho největším úspěchem byla v roce 1969 účast na liberecké výstavě Socha a město, kde se jeho Torzo ocitlo ve společnosti nejaktuálnějšího českého sochařství,“ přiblížila práci sochaře kurátorka Krišková. Na výstavě je vidět i video s Vladimírem Šmídem při práci.

Výstavy prací tří zástupců aktuální košické scény a sochaře Vladimíra Šmída budou v chebské Galerii výtvarného umění k vidění do 29. září.

autor: Josef Šorfa | zdroj: Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio