Blahopřání Jiřímu Temlovi a Michalu Polcarovi
Následující letní dny přinášejí dvě jubilea osobností spojených s hudebním vysíláním plzeňského rozhlasu a zejména s legendárním pořadem Hrají a zpívají Plzeňáci. Na konci června oslaví osmdesátiny hudební skladatel Jiří Teml a na samém začátku července zase pětapadesátiny zpěvák Michal Polcar.
Do tajů hudební teorie ho uváděl karlovarský pedagog Bohumil Dušek a později mu byl zejména ve skladbě oporou všestranný hudebník a Temlův pozdější rozhlasový kolega Jiří Jaroch. V roce 1976 se Jiří Teml stal hudebním dramaturgem a vedoucím hudebního vysílání Československého rozhlasu v Plzni. Působil zde do roku 1980, kdy odešel do pražského rozhlasu jako dramaturg symfonické, vokální a komorní hudby.
Poděkování Plzni
Jako skladatel na sebe Jiří Teml výrazněji upozornil už v roce 1964 Mikrorapsodií pro klavír a orchestr. Fantasia appassionata pro varhany z roku 1972 mu pak přinesla ocenění v soutěži Českého hudebního fondu. Kromě dlouhé řady komorních skladeb připomeňme úspěšný houslový koncert, dále Fantasii - koncert pro housle, harfu a orchestr, tři symfonie, Concerto grosso - Pocta Handlovi či koncert pro varhany a orchestr s podtitulem Te Deum laudamus.
Napsal řadu písňových cyklů, kantátová díla, sborové skladby a vynikající dětské sbory. Dílo Jiřího Temla dosud zahrnuje přes 250 opusových čísel a k tomu ještě množství úprav lidových písní. Plzni, která znamenala začátek jeho profesionálního působení v hudební oblasti, věnoval k 700. výročí založení města v roce 1994 skladbu Omaggi - Slavnostní hudba pro Plzeň.
Vzpomínka Jiřího Temla na spolupráci s Plzeňským lidovým souborem:
Jednoho pátku, kdy jsem z Plzně odjížděl do svého bydliště v Karlových Varech, vtiskl mi Zdeněk Bláha do ruky dva útržky notového papíru se zápisem lidových písní a stručným pokynem: „Udělej to pro mužský sbor, dvě trubky a bubínek. Potřebuji to v pondělí, v pátek to budeme natáčet.“ Příkaz jsem splnil, písně upravil, a to byl můj křest. Od té doby moje upravovatelská činnost pokračovala v pravidelných intervalech. Jsem tomu dodnes rád, protože folklor je velký zdroj inspirace, ze kterého dodnes obohacuji svoji komorní i symfonickou tvorbu.
zdroj: A. Martinková: Hrají a vzpomínají Plzeňáci (Praha 2014)
Z průmyslovky za rozhlasový mikrofon
Prvního července 1960 se v Chrástu narodil Michal Polcar, zpěvák s podmanivou a nezaměnitelnou barvou hlasu. Je absolventem Střední průmyslové školy stavební v Plzni. Zpěv soukromě studoval u prof. Jitky Jůzkové, někdejší sólistky Divadla J. K. Tyla v Plzni.
Folkař a folklorista
Michal Polcar svoje umělecké působení dělí zejména mezi folkovou hudbu (dlouholetý člen souboru Collegium fidle dolce) a folklor. Od roku 1983 spolupracuje s kapelou souboru Jiskra, natáčel samozřejmě s Plzeňským lidovým souborem a Malou muzikou, ale třeba i s hornobřízským Úsměvem a v posledních letech i s Lidovou muzikou z Třemošné. Soupis Polcarových nahrávek lidových písní v plzeňském rozhlasovém studiu čítá na 160 položek.
K oběma jubilantům směřuje blahopřání všech kolegů z hudební redakce plzeňského rozhlasu. Hodně zdraví a těšíme se na další příležitost ke spolupráci!
Poslechněte si Špalíček lidových písní věnovaný oběma jubilantům!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Autem k moři? V Rakousku mohou řidiči místy dostat pokutu za to, že se snaží objet kolonu
-
‚Potřebujeme vaše účty, odměna až 50 tisíc.‘ Cizinci na Telegramu najímají Čechy a dělají z nich bílé koně
-
Americká gerontokracie: když Bílému domu i Kongresu vládnou starci, kteří zapomínají, zamrzají a škobrtají
-
Pro Němce to byl vztyčený ukazováček, hodnotí duel se Švýcary Horváth. Do českého útoku by dal Chorého