Železniční trať mezi Plzní a Chebem bude bezpečnější

19. srpen 2020 10:35

Správa železnic právě na této trase instaluje moderní evropský zabezpečovací systém ETCS. Ten by měl kromě zvýšení bezpečnosti také usnadnit mezinárodní dopravu.

Radiobloková centrála a takzvané eurobalízy v kolejištích a u železničních stanic. To jsou základní prvky evropského zabezpečovacího systému ETCS, který Správa železnic instaluje na trati mezi Chebem a Plzní. Práce na zakázce za víc než jednu miliardu korun se zatím soustředí právě na systémovou centrálu. Od poloviny září provoz na trati omezí první výluky.

„Systém ETCS se skládá ze dvou částí. Jednou jsou palubní jednotky, kterými musí dopravce vybavit své vozidlo, a druhou částí je stacionární část, která je umístěna na železnici,“ uvedl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl s tím, že na prvních tratích by mohl systém začít naplno fungovat zhruba v roce 2024 nebo 2025.

Jako první začala loni výstavba radioblokové centrály

Takzvané eurobalízy, což jsou pasivní jednotky umístěné v kolejišti, které po aktivaci z vlaku vysílají potřebná data pro řízení provozu, budou nainstalovány v kolejích jednotlivých železničních stanic a ve všech mezistaničních úsecích v lednu a únoru příštího roku. Na trati mezi Plzní a Chebem by jich mělo být umístěno 570. Provoz na trati pak budou sledovat dvě radioblokové centrály.

Ve druhé etapě bude v Chebu nahrazeno reléové zabezpečovací zařízení elektronickým třetí kategorie s ovládáním z jednotného obslužného pracoviště s možností obsluhy z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze. Systém ETCS je standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic.

ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém. Měl by postupně nahradit cca 20 různých národních systémů vlakových zabezpečovačů a tak umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy. Od roku 2000 se tento systém zkouší na vybraných úsecích německých, rakouských a švýcarských drah, postupně se přidávají další.

Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy. Aktuálně je tímto systémem pokryto 255 kilometrů tratí ve správě Správy železnic. Dalších 206 kilometrů postoupilo do zkušebního provozu.

Celkové náklady projektu přesahují jednu miliardu korun. Projekt je zhruba ze 60 procent spolufinancován v rámci programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF) částkou přibližně v přepočtu 709 milionů korun.

autoři: Ivana Sedláčková , Radim Jehlík | zdroje: Český rozhlas Karlovy Vary , ČTK
Spustit audio