Zóna pro budoucnost

31. březen 2011
Publicistika

U Nového Sedla na Sokolovsku byly v minulých dnech zahájeny stavební práce. Připravuje se tam průmyslová zóna, jedna z těch, které by mohly mít zásadní význam pro budoucnost regionu. Ta ale také souvisí s dalším rozvojem dopravní infrastruktury. Více v příspěvku Lubomíra Stejskala.

V současné době se opět dostalo na přetřes jedno energetické tabu. Prolomení těžebních limitů. Jde ale o záležitost, která je aktuální v hornických společnostech v Ústeckém kraji. I kdyby toto tabu padlo, hnědouhelných dolů na Sokolovsku se tak jako tak týkat nebude. Na tamních lomech Jiří a Družba totiž za žádné limity jít nelze. A protože zásoby odhaduje Sokolovská uhelná společnost přibližně na dvě dekády, musí už nyní, a nejen ona, přemýšlet, co bude potom.

Jednou z cest je vytvoření průmyslových zón s lehkým a středním průmyslem. Není to jen hudba budoucnosti; některé chystají v regionu pod Krušnými horami už teď. Do léta 2013 by měla být dokončena přípravná fáze pro budoucí zónu u Nového Sedla na Sokolovsku. Lokalita nabízí dvě výhody: sousedství nákladového nádraži v Novém Sedle a páteřní silnici R6. Její dokončení do podoby čtyřproudé komunikace je pro úspěch tohoto projektu klíčové. Není od věci připomenout, že totéž požaduje i vedení Sokolovské uhelné společnosti: výstavbu dalších průmyslových zón v oblasti po budoucím dokončení těžby podmiňuje modernizací „er šestky“. Ta naštěstí zdárně pokračuje, třebaže pouze ve směru od Karlových Varů na Cheb. Už tuto neděli přestane platit nepříjemná objížďka přes Sokolov. Zatím sice jednosměrně, ale i to je důkazem, že na tomto úseku se stavba zvolna, přesto ale viditelně blíží k svému cíli. Důvodem dopravního omezení je rekonstrukce obřího mostu nad údolím Ohře u Sokolova. Ten by měl, byť jen z jedné poloviny, začít sloužit pro obousměrný provoz začátkem léta.

Stavba dálnice D47

Podíváme-li se do harmonogramu, zjistíme, že zmodernizovaná silnice R6 v úseku mezi Karlovými Vary a Chebem bude předána do užívání příští rok. Tedy ještě před tím, než skončí přípravná fáze pro zřízení průmyslové zóny u Nové Sedla. Pak bude zajímavé sledovat, nakolik nová silnice napomůže jejímu vybudování. A naopak – jak negativní vliv bude mít stálé odkládání modernizace komunikace R6 ve směru od Karlových Varů na Prahu.

autor: Lubomír Stejskal
Spustit audio