Tajemství know -how plzeňské zoo

5. leden 2009
Publicistika

Plzeňská zoo nahlásila za uplynulý rok další svůj rekord: 405 328 návštěvníků. Zůstává i nadále hlavním turistickým cílem Plzeňského kraje a je nyní čtvrtou nejúspěšnější tuzemskou zoo - po Praze, Dvoře Králové a Zlínu. Dokonce se plzeňská zoo probojovala na velmi pěknou příčku desátého turistického cíle v celé České republice. Úspěchu zoo se v následujícím komentáři věnuje Petra Kosová.

Na jednu stranu se zdá, že je vítězství zoo nasnadě: je to klasický rodinný výletní cíl bez ohledu na vzdělání a zájmy návštěvníků; a finančně je to zábava dostupná. Zdá se to jednoduché. Jenže samotná exotická zvířata takový úspěch zoo nezaručí.

Pochopitelně cena v poměru k výkonu hraje roli. Zatímco v multikině zaplatí čtyřčlenná rodina za dvě hodiny s filmem nejméně čtyři stovky, spíše pět, v zoo se v sezoně může po libosti procházet u výběhů třeba celý den za 300 korun, od listopadu do března jí na to bude stačit ještě méně peněz. Nemluvě o tom, že za 800 korun má taková rodinná čtyřka celoroční permanentku a může být v zoo třeba každý den.

Logo

Jenže peníze nejsou všechno. Vidět pouze zvíře v kleci za víc než za jednu návštěvu nestojí. Za úspěchem plzeňské zoo je dlouhodobá a koncepční práce. A je úspěšná hlavně proto, že je soustavně obrácena ke klientovi. V tomto směru by si z plzeňské zoo mohly vzít příklad mnohé městské příspěvkové organizace v Plzni.

Za prvé: zoo neustále buduje nové expozice a zlepšuje stávající podmínky jak pro zvířata, tak pro návštěvníky. Díky tomu se rodiny s dětmi vracejí do zoo opakovaně, protože stále je co objevovat a zázemí je takové, že není třeba ze zoo odcházet na oběd. Lákavé jsou také hodiny, kdy mohou návštěvníci vidět komentované krmení zvířat. Další výzva k návštěvě! No a co třeba nová expozice Česká řeka? Vedle varanů můžeme poznávat také domácí přírodní poklady! Navíc je to ideální živá pomůcka pro hodiny přírodopisu; vítejte školní výpravy.

Logo

Za druhé: zoo sleduje kalendář a dokáže vytvořit zajímavé akce, které se váží k významným záchytným bodům jako jsou Masopust, Velikonoce, Advent, nebo ke Dni dětí apod. Nevyužívaný Lochotínský amfiteátr, pohrobka komunistického megalomanství, dokáže zoo - která má objekt v sousedství a ve správě - využít alespoň k ukázkám sokolnictví, a to kousek od centra krajského města. Botanická zahrada doplňuje faunu o flóru a rozšiřuje návštěvnické spektrum o své příznivce.

Pochopitelně asi žádná jiná organizace, ani památkový objekt - dokonce ani chronický cíl školních výletů Kozel - nedokáže dohnat v návštěvnosti takový trhák, jaký představuje kvalitní zoo. Ani by nemělo smysl chtít za každou cenu takovou návštěvnost dotahovat. V mnohém je ale možné nechat se úspěšnou plzeňskou zoo inspirovat: jejím kontinuálním rozvojem, vstřícností k návštěvníkům a schopností vytvářet jim nabídku stále něčím novou a atraktivní. V současné době by takový přístup měl být samozřejmostí. Ale není.

Logo
autor: Petra Kosová
Spustit audio