Plzeňané se učí tlačítky ovládat dveře tramvaje

21. listopad 2007
Publicistika

Od soboty 17. listopadu zkouší ovládat dveře v plzeňských tramvajích cestující. Co tato změna způsobila v jejich řadách a co může přinést pozitivního zkoumá v následujícím komentáři Petra Kosová.

Byť se jedná o změnu nijak velkou - a lidé ji také přijali většinou bez velkých emocí - přece jen se osazenstvo tramvají krátce po jejím zavedení dělí na tři tábory. Někomu je to jedno, mladší ročníky tlačítka u dveří baví, někdo se rozčiluje a cítí se být zbytečně nárokován a další potěšeně vydechl: konečně.

Tlačítka pro ovládání dveří plzeňských tramvají jsou umístěna na viditelných místech: zevnitř na tyčích, zvenčí po straně dveří. Ačkoli se jedná o drobnou změnu, svůj velký význam má. A ač se to nespokojencům nezamlouvá - jeden pán se dokonce rozčiloval, že příště už bude muset tramvaj sám řídit - v důsledku slouží i většímu pohodlí cestujících.

Logo

Změna přišla s prvními sněhy; logicky. Kdo by dokázal zapomenout na tramvaj s šesti dveřními chřtány zívajícími dokořán, zatímco nastupuje jeden cestující a řidiči mění směnu. Během několika dlouhých minut je z vytopeného dopravního prostředku lednice a při zvyšujících se cenách energií je takové mrhání trestuhodné. V tomto ohledu ovládání dveří šetří peníze, čas (když nikdo nenastupuje ani nevystupuje, může jet tramvaj dál), je ekologičtější a cestující zbytečně nemrzne. Může se to zdát jen malá úprava, ale vzhledem k objemu veřejné dopravy v Plzni se ve výsledku může jednat o důležitou úsporu. Vždyť odborníci neustále upozorňují na to, že se blíží energetická krize a my už dávno měli změnit své chování. Všechny doporučené změny jsou podobně drobné a úspory následně obrovské: ať už se jedná o snížení teploty v bytě o jeden stupeň, krácení záclon či stěhování nábytku od radiátorů.

Tlačítka přibývala v plzeňských tramvajích postupně, teď přišel jejich čas uvést je do života. A ačkoli změna přišla v den významného státního svátku, totiž 17. listopadu, žádnou revoluci ve veřejné dopravě neznamená. Tohle zařízení už má totiž velká část tramvají v zemích českých. Plzeň přichází v poslední vlně. Konečně.

autor: Petra Kosová
Spustit audio