Petra Kosová: Industriální zóny potřebují kulturní sféru i soukromé investory
Po bývalém nádraží Plzeň-Jižní předměstí a areálu bývalého pivovaru Světovar se snaží začlenit do kulturního života krajského města další dříve průmyslový prostor. Jedná se o někdejší papírnu u řeky Radbuzy. Petra Kosová tento krok sleduje v následujícím příspěvku.
Kromě piva charakterizoval Plzeň od konce 19. století také průmysl. S odezníváním jeho významu přebývají industriální objekty, které už neslouží původnímu účelu. Přesto by byla chyba je bourat: jsou často architektonicky cenné a hlavně vypovídají o historii a charakteru města. Místo amputace takových končetin je lepší vymyslet nový způsob, jak je uvést do pohybu.
Zatím se daří zabydlovat tyto zóny především kulturním a vzdělávacím projektům. Jako první bylo před 12 lety v té době již nevyužívané nádraží Plzeň-Jižní předměstí, které je dodnes centrem alternativní kultury Moving Station. Pak vznikla z jedné budovy v areálu plzeňské Škodovky Techmania, další objekt nad tímto science-centrem bude patřit planetáriu. Jedním z pilířů přihlášky Plzně do projektu Evropské hlavní město kultury 2015 bylo multifunkční kulturní centrum, které by mělo vzniknout v objektu bývalého pivovaru Světovar. Původně tam mělo dostat prostor také Muzeum designu a městský archiv, uvidíme, jak se bude projekt vyvíjet.
Zatím posledním přírůstkem do rodiny industriálních budov, které mění náplň a účel, je část objektu bývalé plzeňské papírny. Skupina lidí, která usiluje o jeho využití, dala minulý týden prostor design marketu Bizzar Bazaar, který zatím býval především na nádraží Plzeň-Jižní předměstí a jednou i na Světovaru. Hostí také představení z plzeňské odnože Tance Praha, stejně jako Moving Station. Spolupráce všech tří prostor je potřebná - a současně je namístě očekávání, že se bude každý z nich profilovat trochu jinak.
Kulturní sféře, jejíž zázemí je v Plzni zatím nedostatečné, se snahy o zabydlení industriálních prostor daří. Jenže je čas pokročit dál. Ve světě se už dlouho bývalé továrny, sklady nebo přístavní doky využívají k revitalizacím pro atraktivní a atypické bydlení, hotely, administrativní nebo obchodní účely. Je zachována původní kvalitní architektura, ze které je jasné původní využití objektu. Ale obsah už je nový a často i komerční.
Doufejme, že se v dohledné době dočkáme osvícených investorů, kteří se podobně zachovají v Plzni. První vlaštovkou je záměr v areálu na Světovaru, kde mají kromě kulturních institucí a center vzniknout byty a kanceláře. Snad se objeví i další projekty. Odměnou jim bude jedinečný image a trvalá hodnota takové stavby, s níž se žádná konfekční obchodní krabice nemůže měřit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka