Optimalizace železnic

26. říjen 2009
Publicistika

Tak zvaná optimalizace železnic je jistě dobrá věc, i když už ten název je hodně podezřelý. Správnější by bylo označení modernizace, protože modernizace dráhy má k optimálnímu stavu hodně daleko. Pokračuje Ondřej Vaculík.

Když už používáme cizí výrazy, řekněme si také, že součástí té tak zvané optimalizace je rovněž veliká devastace. V čem spočívá? Ve zrušení původních nádražních nebo staničních budov, čekáren, úschoven a dalšího zařízení, které osvědčeně sloužilo cestujícím i železničnímu personálu. Ve zničení původní architektury i osobitosti, která pro jednotlivá města a místa byla charakteristická. Zvláště vítána byla nádraží s restaurací či alespoň útulnější čekárnou, kde se v zimě topilo, nemluvě o záchodech. Současná optimalizace železnice tyto civilizační výdobytky odklízí jako nepotřebné haraburdí a nahrazuje je unifikovanými přístřešky ze skla a oceli, které sice prý odolávají vandalům, ale v zimě v nich stejně fičí a stínu v létě vzhledem k prosklení nejsou schopny.

Takové blbé nádraží-nenádraží teď bude například také v Hořovicích na trati z Plzně do Prahy. Správa železniční dopravní cesty, která tak zvanou optimalizaci provádí, má svůj stavební úřad, města a obce nejsou účastníky stavebních řízení, takže na ně ani nebere ohled. Tím nebere ohled ani na další dopravní či sociální vazby, na zvyklosti a historické souvislosti. Na názor občanů, cestujících dbá Správa zhruba stejně jako dbali stavitelé Pacifiku na mínění Indiánů. Jsme jim jedno, oni mají svůj projekt, své předpisy, své peníze a své dodavatele.

Praha hlavní nádraží. Ilustrační foto.

Například Hořovice by chtěly, aby nový podchod pod kolejištěm vedl až na druhou stranu, protože za kolejištěm město pokračuje. Aby také obyvatelé čtvrti za dráhou měli na nádraží přístup. Nemluvě o tom, že nebylo snadné takové jednání vůbec vyvolat, Správa železniční dopravní cesty prodloužení podchodu o několik metrů vyčíslila snad na 19 milionů korun s tím, že na stavbu by město muselo několika miliony přispět. Podle odborníků nezávislých na železnici by takové prodloužení podchodu mohlo stát nejvýš tři miliony, ale státní zakázky bývají předražené. Betonářská lobby je náročná. Pak pochopitelně nezbývají peníze ani na zřízení nádražních záchodů, které si město musí rovněž zaplatit.

Odloučením Správy železniční dopravní cesty od Českých drah došlo k tomu, že tato organizace na cestující nemusí brát ohled, protože jí jde jenom o to, aby po kolejích mohlo svištět Pendolino. Kolik v něm ale bude cestujících a v jakém prostředí budou na vlaky čekat, to už je činovníkům Správy železniční dopravní cesty naprosto jedno.

autor: Ondřej Vaculík
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.