Od tohoto týdne má po dvouleté pauze jižní Morava opět pravidelné letecké spojení s Prahou.

17. prosinec 2005

Linka Českých aerolinií odlétá z Brna časně ráno a odpoledne, přistává pak odpoledne a večer. Podle ČSA jsou časy vybrány tak, aby na ruzyňském letišti co nejlépe navazovaly na další spojení do celého světa.

Ještě před časem ale stejná firma tvrdila, že létat z Brna do Prahy se nevyplácí - konkurence automobilů, autobusů a vlaků je prý příliš silná. Kupodivu, ani vedení Brna a Jihomoravského kraje, pro které jsou pravidelné lety do Brna jednou z priorit, zatím příliš nejásá. Proč? Linku Praha-Brno provozovaly ČSA v letech 2000 až 2003. Po celou dobu přitom požadovaly, aby jim někdo hradil ztrátu z nedostatečně obsazeného letadla.

Tím někým byly Brněnské veletrhy a městský rozpočet. Když se na sklonku třetího roku ukázalo, že cestujících nepřibývá dostatečně rychle, brněnští zastupitelé odmítli nadále linku dotovat. Proč? To tehdy vysvětlil primátor Petr Duchoň: "Domnívám se, že jedním z hlavních důvodů bylo to, že by z veřejných peněz neměla být podporována ryze privátní podnikatelská aktivita. Takže to asi vedlo některé zastupitele k tomu, že svou ruku pro nákup sedačkové kapacity nezvedli."

Co se tedy vlastně změnilo během dvou let, že se ČSA tak náhle rozhodly provozovat stejný spoj dvakrát častěji a zcela bez dotací? Na to jsme se zeptali jednoho z jejich ředitelů Jana Váni: "Změnilo se zejména to, že ČSA má nyní podstatně více bussinesové klientely a pracuje na tom, aby získaly ještě více významných klientů. Ti jsou už také více přítomni na jižní Moravě i v Brně. A mají zájem o letecké spojení."

Většina odborníků ale dává vznik této linky jednoznačně do souvislosti se zahájením pravidelného leteckého spojení z Brna do Mnichova společností Cyrus Airlines. Let je totiž velmi silnou konkurencí Ruzyňskému letišti, odkud létá většina spojů ČSA do zahraničí. Rychlost překvapila i ředitele brněnského letiště Tomáše Plačka: "Očekávali jsme, že to přijde, ale nemysleli jsme si, že to bude tak brzy. Konkurence v letecké dopravě je velice ostrá na všech letištích, takže si myslím, že i tady má svoje místo a že budou moci vedle sebe fungovat tyto pravidelné linky, které dosud máme."

Existují dokonce obavy, že ČSA zřídily linku do Brna jen proto, aby spojení Brno-Mnichov pro nerentabilitu rychle zaniklo. Nepřímo to naznačil například jihomoravský hejtman Stanislav Juránek v jednom vyjádření, kdy řekl doslova: "Chceme věřit, že ČSA nesledují obnovením spoje nějaké vedlejší účinky." Také hodnocení náměstka brněnského primátora Miroslava Hoška určité obavy obsahuje: "Zřejmě zafungoval trh a letecká linka Brno-Mnichov podnítila ČSA ke zřízení linky Brno-Praha. Částečně si budou konkurovat, protože se tak cestující dostanou k jinému uzlovému letišti, ale říkáme, ať je těch linek do Brna co nejvíc. Bylo by ideální, kdyby byla ještě nějaká linka do Francie a Itálie, v letních měsících třeba i do Chorvatska."

A co na to ČSA ústy ředitele Váni: "Pevně věřím tomu, že se nám podaří přesvědčit jak Jihomoravský kraj, tak město Brno, že to není výstřel do tmy. Že jsme linku nezřídili kvůli tomu, že z Brna létá Ryan Air a Lufthansa. My samozřejmě sledujeme, co dělá naše konkurence, ale hlavně reagujeme na chování našich zákazníků."

autor: hol
Spustit audio